Newspaper literacy and communication for
democracy: is there a crisis in South African
journalism?

By Ian Siebdrger
Email: ian.sieborger@ru.ac.za

and Ralph D. Adendorff
Email: r.adendorff(@ru.ac.za

Department of English Language and Linguistics, Rhodes University
P.O. Box 94, Grahamstown 6140

Corresponding author: Ralph Adendorff

The full citation for this article is:

Sieborger, 1. and Adendorff, RD. 2009. Newspaper literacy and communication for
democracy: is there a crisis in South African journalism? Southern African Linguistics
and Applied Language Studies 27(4): 413-438.

The Version of Record of this manuscript has been published and is available in
Southern African Linguistics and Applied Language Studies, 2009,
https://doi.org/10.2989/SALALS.2009.27.4.4.1024

Abstract: Media theorists such as Barnett (2002), Buckingham (1997 and 2000) and
Sampson (1999) describe a perceived crisis hindering the media's ability to inform
citizens for participation in democracy. One of the symptoms and causes of this crisis,
they argue, is that the media use language that many citizens cannot understand. This
article draws on theories and methodologies from Linguistics to investigate whether this
claim holds true for South African newspapers. The concept of the crisis in journalism
is deconstructed in the light of Street's (1984) ideological model of literacy. In a pilot
study, multiple readability tests were conducted on one article from each of three
newspapers, Business Day, The Herald and Daily Sun. The findings of these tests, and
a Systemic Functional Grammar analysis of cohesion and lexical density in the three
articles, show that all three newspapers tailor their language to fit their target markets.
This, triangulated with the rapid growth in readership of the Daily Sun and the more
modest growth of The Herald suggests that many South Africans are better informed for
participation in democracy than in the past, although newspapers can do more to help

readers learn a plurality of literacy practices.


https://doi.org/10.2989/SALALS.2009.27.4.4.1024

Introduction

Media theorists such as Barnett (2002), Buckingham (1997 and 2000), Sampson (1999)
and McNair (2000) describe concerns that there is a worldwide crisis in journalism
which hinders the ability of the mass media to make political news available to the

general public, so that they can participate in democracy in an informed, rational way.

Discussion of this perceived crisis seems particularly relevant at this moment in South
Africa's history, when there is uncertainty as to how the country's voters will respond to
a changing political landscape in the 2009 general elections. Research is required to
explore whether there is any evidence that a perceived crisis in journalism is affecting

South African voters' decisions.

The media theorists cited above argue that "the quantity of what is usually described as
'serious' political journalism circulating in the public sphere has steadily declined"
(McNair 2000:3), as the content of many traditionally 'quality' publications has become
increasingly sensationalized or shifted from an emphasis on politics to other topics.
They argue that "political journalism has at the same time become too elitist or insider-
oriented" (McNair 2000:5). If these two trends are correct, then political news is
becoming less accessible to those outside of the elite intended audiences of the

remaining 'serious' political journalism in circulation.

These media theorists write mainly of the situation in developed countries such as the
USA and UK. However, this crisis could be even more of a threat in South Africa,
where English is used as a first language by only 8,2% of the population (Statistics
South Africa, 2003), yet most political journalism in circulation is in this language. For
instance, 81,09% of the total newspaper market is commanded by English-language
titles according to our calculations based on SAARF (2009b). Thus political news must
be even more inaccessible to most South Africans than most British or American

citizens, and a crisis in journalism would only serve to exacerbate this problem.

The pilot study reported on in this article aimed to use techniques from Linguistics to

examine the extent to which the language used by South African English newspapers is



accessible to a variety of readers, and so make a contribution to the debate as to whether

there is a crisis in South African journalism.

More specifically, the study set out to answer the following three research questions:

e How does the readability of articles from three South African English-language
daily newspapers correlate with these newspapers' stated target markets?

e What linguistic features distinguish South African newspaper articles identified

as more readable from those identified as less readable, according to a Systemic
Functional Grammar analysis?

e How does the readability of these articles correlate with patterns of growth and
decline in newspaper readership in South Africa, and what might this suggest

about a perceived crisis in South African journalism?

In the course of the research, we found that both the concept of the crisis in journalism
described by the media theorists and a monolithic notion of readability needed to be
deconstructed in the light of our findings. The following section details the media
theorists' view of the crisis in journalism, and the section thereafter critiques their view

and a unitary concept of readability in the light of the ideological model of literacy.

The crisis in journalism

Possibly the easiest way to understand the crisis in journalism is to trace its intellectual
roots to Habermas' (1989) model of the public sphere. Although they acknowledge
many of its shortcomings, Buckingham (2000), McNair (2000) and Ornebring &
Jonsson (2004) adopt the Habermasian public sphere as a reference point against which

to measure the perceived 'crisis in journalism'.

Habermas sees the public sphere as a space in which individuals can "engage [public
authorities] in a debate over the general rules governing relations in the basically
privatized but publicly relevant sphere of commodity exchange and social labour"
(1989: 27). This debate is rational and critical, and its subject matter is limited to a
range of topics deemed to be 'matters of common interest', also called 'public affairs'.

This includes national and civic politics and economics, which are purported to affect



the lives of all citizens (Habermas, 1989). For such rational debate to extend further
than one location in one capital city, the media are required to provide a forum for
communication between different individuals in the public sphere, and information on

public authorities' actions (Habermas, 1989).

Although the Habermasian model of the public sphere is theoretically inclusive of all
individuals (Habermas, 1989), Buckingham (2000) concedes that the lower classes,
rural dwellers and women have been largely excluded from it, essentially because they
lack access to the fora where rational-critical debate takes place, including the news
media. Once again, in countries such as South Africa, the majority is excluded due to
lack of competence in the dominant language of discussion in these fora. Even if they
had such access, many would not have been socialized into the conventions according
to which contributions to this debate are judged to be rational and critical, because of
inequalities in the schooling system and differential socialization of boys and girls in

many households.

Habermas (1989) sees the eighteenth-century Enlightenment in Europe as a golden age
of the public sphere, describing a free and diverse press stimulating discussion among
educated middle-class people in places such as the coffee houses of London and the
salons of Paris. He charts a path of general decline in the media's ability to inform
people for participation in democracy from then onward, due mainly to the
commercialization of the media (Buckingham 2000). The media theorists who describe
the crisis in journalism tend to extend this path of decline to the present. They cite a
loose aggregate of various trends, listed below, as both causes and symptoms of the

crisis in journalism:

o Commercialization: As media owners have become increasingly profit-driven,
advertising has risen in importance and begun to influence editorial content.
Buckingham (2000) argues that this leads to a situation where the media
socialize audiences into consumer culture, rather than cultivating the critical
mindset required for debate on public affairs. Consumerism is perceived to

cultivate an uncritical acceptance of advertisers' claims, which runs counter to



the considered engagement that the media theorists see as essential to political
debate in a democracy.

The rise of public relations: Buckingham (2000) argues that commercialization
of the media has extended to the political sphere, in that political parties are
'sold' to undecided voters through public relations exercises. Barnett (2002)
notes that the public relations engines of political parties, governments and other
organizations are able to manipulate the news agenda to their advantage through
techniques such as timing press releases so that they appear when the news
media are likely to give them optimal publicity. This creates a situation where
those interest groups with the resources to hire the best public relations officers
can shut down the voices of those less powerful. For example, the most wealthy
political parties in South Africa, the African National Congress (ANC) and
Democratic Alliance (DA), launched expensive television advertising campaigns
in the run-up to the 2009 elections, but less well-funded parties were excluded
from this medium of campaigning for votes (SAPA, 2009).

Intensified competition between media: Technological advancement has enabled
the rise of various new media through which news can be transmitted, including
radio, television and, most recently, the Internet. Buckingham reports how some
believe that this trend has serious implications for political socialization, arguing
that television news, which has replaced newspaper reading for many people,
merely creates an “illusion of being informed” (1997: 352). Proponents of this
view argue that television news is not remembered as easily as news that is read
from a page, and simply presents audiences with a barrage of facts with scant
contextualization. However, it is argued that Internet news, which can combine
multiple modes of communication such as video and text, can go some way to
improving awareness of political events among those who are beginning to rely
on this medium. Thus Sampson (1999) argues that the Internet may have to
rescue journalism from its crisis.

Hyper-adversarialism: Barnett (2002) argues that in a backlash against the
growing power of public relations, journalists have become increasingly
adversarial and even contemptuous towards politicians. In keeping with

tabloidization, they have probed the 'private' lives of public officials and aired



(sometimes untested) allegations of scandalous behaviour in ways which
journalists from previous eras were often unwilling to do. As an example,
Barnett (2002) cites an editorial from the Sun, a UK tabloid, which reads, "Too
many politicians are sad, sordid, pathetic, inadequate wimps with private lives
that would make ordinary people's stomachs churn." Barnett (2002) and
Buckingham (1997) argue that this encourages cynicism in audiences, fuelling
political apathy instead of stimulating public debate.

Tabloidization: As a response to intense competition, publications and news
programmes on radio and television have sought to grow their audiences by
making changes to their content. In the newspaper market, Sampson (1999)
writes that newspapers targeting the middle class have come to resemble
tabloids more and more by decreasing the amount of news on what Habermas'
model would consider matters of public interest, and including more on the
'private' lives of individuals.

Elitism: McNair (2000) and Sampson (1999) argue that the last bulwarks
against tabloidization are business newspapers such as Business Day and
prestigious broadcast services like the BBC. These, they argue, can only be
understood by an elite who are already well-informed about public affairs,
because they do not give all the contextual information which would help those
with little prior knowledge of these affairs to understand what is happening, but
merely update informed audiences about the latest developments. This trend is
encapsulated in a recent advertising slogan used by SAfm, a South African news
radio station: "For the well-informed". This means that those who previously
have not had access to information on public affairs, through lack of the literacy
required to understand these media texts, remain excluded from this information,
which they require for meaningful political participation according to Habermas'
model.

Postmodernity: Buckingham (2000) argues that postmodernity has eroded many
of the assumptions on which the Habermasian model of the public sphere is
based. Postmodernism in this context can be viewed as "an incredulity toward
metanarratives" (Lyotard, 1984, cited in Smart, 2005: 14), large-scale stories or

unifying theories which attempt to explain a wide range of different phenomena



and/or justify a wide range of social norms. This means that postmodern
audiences tend to be sceptical first of all of the metanarrative of democracy,
which seeks to explain how a state should be run in a free society, and secondly
of Habermas' model of the public sphere, which is essentially a metanarrative
saying that for democracy to be maintained, individual citizens should remain
aware of what is happening in public affairs, so that they can contribute to
political debate and make an informed choice when voting for a political party.
Without this motivation for remaining aware of public affairs, many people see
no reason to read or watch news coverage on public affairs, and so the media are

producing less of this type of content.

This article focuses mainly on two of the above trends, tabloidization and elitism.

These two trends at first glance seem to counteract each other, But as explained in the
introduction to the article, media theorists see them in fact as working together to make
news on public affairs less accessible to the general public. In the following section, the
arguments summarized above are examined critically to ascertain the relevance of their

concerns in the light of findings from some recent anthropological research on literacy.

A critique of the crisis in journalism

Many of the arguments for a crisis in journalism are challenged by a new perspective on
literacy which emerged out of anthropological and ethnographic research conducted
from the late 1970s onwards, the ideological model of literacy (Street, 1984). This
research, like that of the media theorists cited above, has strong links to critical theory.
While two of these media theorists, Buckingham (1997 and 2000) and McNair (2000),
recognize many of the problems with arguments for the crisis in journalism given

below, Barnett (2002) and Sampson (1999) do not seem to.

The ideological model of literacy contrasts with the commonly-held autonomous model
of literacy, which views literacy largely in cognitive terms as a closed system: literacy is
a unitary competency that is taught, and which one either has or does not have (Street,
1993). Literacy is considered to be completely separate, or autonomous, from its

sociocultural and political context. In other words, literacy is seen as being an



ideologically neutral technical skill, and promoted as such. The autonomous model also
holds that reading has certain cognitive benefits (Sold & Bennett, 1991): those who are
literate are able to think more abstractly and logically than those who are not, creating a
"great divide" (Gee, 1996: 48) between literate and non-literate societies in terms of

development.

This explains the common argument, cited by Buckingham (1997), that television news
is inferior to written news: if reading is somehow conducive to abstract,
decontextualized, rational thought, then one will be able to process information and
develop rational arguments based on it more easily than while simply watching and

listening to audiovisual material.

Street argues that this autonomous model is obviously ethnocentric: it reduces literacy
to competence in reading and writing in one particular way valued in Western culture,
known as expository literacy or schooled literacy. As the latter name suggests, this type
of literacy can only be learned through formal education. This ignores the wide variety
of texts and sign systems used to communicate equally effectively in many Western and
non-Western societies. Moreover, the privileging of this mode of communication over
others, Rockhill (1993) argues, forms a strategy by which dominant groups can exercise
control over the 'illiterate', by requiring that expository or schooled literacy be used to
access certain jobs and resources such as higher education, as well as to access the
dominant public sphere in which debate about public affairs takes place. Because these
dominant groups are competent in this type of literacy, they access these opportunities

with ease, while other groups not competent in it struggle to access them.

By contrast, the ideological model views literacy in its sociocultural and political
context, acknowledging that various ideological meanings are attached to different ways
of reading, or literacy practices (Adendorff & Nel, 1998). One must often investigate
the history of these literacy practices to uncover how they are bound up with unequal
power relations and the ideologies that sustain them. The ideological model
acknowledges that literacy is not unitary: the literacy practice of reading Amerindian

smoke signals, for example, requires a completely different set of competencies from



that of reading this article (Gee, 1996).

It follows from this that there is no unitary, one-size-fits-all concept of readability in the
ideological model. Just as we may be adept at reading academic journal articles but
unable to read Amerindian smoke signals because of our particular patterns of literacy
socialization, so one reader may find tabloid articles easier to read than business articles
and another reader the opposite because of differential literacy histories. Other readers
may be well-socialized in reading both of these types of article, thanks to their literacy
histories. This appears to be corroborated by the findings of the study reported on in
this article.

The ideological model also sheds some light onto several aspects of the crisis in
journalism narratives. To begin at their roots, it alerts us to the probability that there are
ideological reasons behind the privileging of certain topics as constituting 'public
affairs'. For instance, the feminist adage 'the personal is political' is an artefact of a
popular struggle to bring the domestic into the realm of public affairs so that the
mistreatment of women in the home could be the subject of open debate; it is in the
hegemonic masculine interest for it to remain outside the realm of public affairs
(Buckingham, 2000). To extend this argument (that the personal should be political), it
may be seen as a positive development for democracy that tabloidization has led to
politicians' domestic lives being put on the news agenda, so that people now have
information about their personal character to add to information about their public
conduct as a basis for their voting decisions. However, information on politicians'
domestic lives should not be substituted for information on their public decisions, as has
occurred in the process of tabloidization; both types of information can play an

important role in informing voters' decisions.

Moreover, the ideological model leads us to critique the two-pronged accusation of
elitism and tabloidization levelled against the media on the basis that the
'quality'/tabloid distinction is itself an ideological construct developed over many years
of class struggle. Historians report that a vibrant culture of popular literacy existed in

much of pre-industrial Europe, which was marked by collaborative text production and



group reading, nonstandardized use of language and widespread self-publishing
(Willinsky, 1991). This popular press was not restricted to what is now recognized as
news: politics, educational and leisure content were mixed together (Donald, 1991).
While Habermas' (1989) eighteenth-century golden age of the public sphere extended
only to the middle class by his own admission, this popular literacy appears to have
been widespread among the poor. The dominant classes began to view the popular
literacy as a threat to their power and attempted to control it through coercive means
such as banning texts viewed to be subversive (Donald, 1991). There was a struggle
among dominant classes between proponents of these coercive means and those who
advocated ways of exerting control over the poor by consent, through extending mass
schooling to them and educating them in dominant literacy practices, especially
expository/schooled literacy, in the hopes that they would leave popular literacy behind
(Donald, 1991). The proponents of this second approach won out in the mid-19th
century, and were eventually so successful that dominant literacy practices became seen

as the only literacy by the later proponents of the autonomous model of literacy.

The rollout of mass schooling in the UK coincided with the rise in importance of
standard English. Collins (1991) shows that the literacy taught in schools became
exclusively literacy in the standard language, which was, in turn, an ideological product
of nationalism. This standard language was invariably a variety used by the middle or
upper class, meaning that their children were better equipped to use the standard at
school than working-class children were, helping the ruling classes maintain dominance
even under the appearance of equal opportunities for all in the mass schooling system
(Collins, 1991). Donald (1991) writes that under this new class regime, the browbeaten
working class in 19th-century Europe seemed to abandon their dreams of societal
transformation, and the radical popular press was slowly supplanted by the
commercially-driven ancestors of today's tabloids, which were (and still are) essentially
produced by members of the middle class for the working class. These newspapers
contain a mix of celebrity news and human interest articles seasoned with a small
amount of hard political news. Meanwhile, the middle classes are catered for by a
'quality’ press using the standard language and dominant literacy practices learned in

school.

10



Under the ideological model, then, 'quality' and tabloid newspapers represent two
distinct streams of literacy practice. We label these as literacy cultures, according to
Martin & Rose's (2003) view of culture as a collection of genres, which is exactly what
both streams of literacy practice are. 'Quality' newspapers represent the dominant
literacy culture taught in schools and are addressed primarily to the middle and upper
classes who are familiar with these practices, and tabloid newspapers represent the
popular literacy culture, although they are very different from the texts produced by the
working class themselves in pre-industrial popular literacy cultures. Table 1 presents a

comparison of some of the most salient discoursal features of these two literacy

cultures.

Popular literacy culture Dominant literacy culture

¢ Remains subjectively close to topic + Remains objectively distant from topic

o Refers primarily to immediate context of e Refers primarily to literary / intertextual
situation context
Presupposes a close relationship e Presupposes a distant relationship
between author and assumed reader between author and assumed reader

e Is nonstandardized e |s standardized

e May be anecdotal or topic-centred e Is topic-centred

o Uses mostly congruent language (things e Uses grammatical metaphor to express
expressed as nouns, processes as processes as nouns
verbs, etc.)

Table 1: Characteristics of popular and dominant literacy cultures. Based on Collins
(1991), Willinsky (1991) and Adendorff (1999).

If popular literacy practices have the power to engage members of the working class in
debate and help them find their voice in society, as it has been shown they did in pre-
industrial Europe (Donald, 1991), then it appears these literacy practices are to be
encouraged if one wishes citizens to be informed for democratic participation. Since
tabloids are produced and controlled by the middle class, they may not be the ideal
avenue through which to encourage popular democratic debate, but they can fulfil this
purpose in the absence of a radical grassroots press run by the working class. In fact,
Wasserman (2008) finds that South African tabloids such as the Daily Sun are doing
exactly this by providing a forum for their voices through their letters pages and through

encouraging readers to alert them to news happening in their neighbourhoods so that it

11



can be reported in their newspapers. However, as Willinsky (1991) argues, if one
encourages popular literacy practices, one must accept that the content of popular texts
will reflect working-class tastes, even if educated members of the middle-class find
these to be vacuous at best and dangerously subversive at worst. Thus proponents of a
more democratic literacy culture must learn to tolerate tabloid sensationalism. And on
the other hand, if one must accept tabloidization, one must also accept the elitism of

'quality’ media as a means of catering to the interests of the dominant classes.

However in South Africa, it is important to bear in mind that the differences between
these two literacy cultures are not the only obstacle to the ideal of egalitarian
communication for democracy. Differences in language also present a formidable
barrier: at present, most political journalism and political debate is in English, as shown
in the introduction to this article. Therefore one's access to this information is to a large
extent limited by one's competence in this language. To provide better communication
for democracy, political news should be made available in every language spoken by

South Africans as a first language.

Thus the ideological model suggests that what is necessary for people to be informed
for participation in democracy, and so to avoid a crisis in journalism, is a vibrant culture
of popular literacy in which political socialization and debate can take place for
members of the working class in their first languages, as well as a robust sector of news
media operating in the dominant literacy culture for members of the middle class in
their first languages. However, as long as dominant literacy practices retain their
hegemony, members of the working class will remain disempowered unless they are
able to gain competence in dominant literacy practices and dominant languages, and so
be able to debate with members of the middle class on a more even footing. Thus better
communication for democracy would occur if the media addressed each group through
its own literacy practices and languages, but provided a way for the working class to
become more conversant with dominant literacy practices and languages. The study
reported on in the following sections demonstrates exactly how closely three
newspapers tailor not only their content but also their language usage to suit their target

audiences' literacy practices and competence in English, although they do not

12



necessarily take the further step of socializing readers into other literacy practices as

well.

The study

To test the extent to which the South African news media use language that is clearly
understood by potential readers, one of the authors of this article (hereafter referred to
as the fieldworker) ran a pilot study that examined ten participants' understanding of
three South African English-language newspaper titles: a tabloid, the Daily Sun; and
two 'quality' newspapers: The Herald which targets the middle class, and Business Day,
which targets the business elite. Newspapers are growing in influence as a medium of
communication in South Africa: in 1999, 37% of South African adults were newspaper
readers; by 2008, that figure had risen to 48% (SAARF, 2009a). Even though only
8,2% of South Africans speak English as a home language (Statistics South Africa,
2003), 78,73% of newspaper readership in South Africa is dedicated to English-
language titles, according to our calculations based on data from SAARF (2008). This
makes English-language newspapers a prominent news medium for South Africans of
varying levels of competence in the language, making it especially pertinent to test how

easily potential readers can understand the language used in them.

Data collection

If, as we argue above in our discussion of the ideological model of literacy, readability
is contingent on individuals' various literacy histories, then to study the ease with which
South Africans are able to read newspapers, one would need a sample of participants
that fully represented all of their literacy histories and levels of competence in English.
Since assembling such a sample would be nearly impossible, for the purposes of this
study it was decided to try to hold one variable affecting literacy socialization practices
constant, namely socio-economic status. To achieve this, participants were selected
from one particular level of employment ranking, that of secretaries of academic
departments, residence halls or administrative divisions at Rhodes University. We
decided to select ten participants as a manageable number for this study, since to
provide detailed insights into literacy behaviour among the participants, the fieldworker

would need to spend about 30 minutes with each participant. As Table 1 shows, the

13



sample is diverse with regard to three variables affecting participants' patterns of
literacy socialization: home language, education level and familiarity with the literacy

practice of newspaper reading.

Gender Men: 2 Women: 8
Home Afrikaans: 1 English: 2 IsiXhosa: 6 English and
language(s) Afrikaans: 1

Education Matric only: 4 Matric + 1 year: 2 Matric + 3 years: 3 Matric + 4 years: 1

Frequency of Daily: 2 Weekly: 6 Less than monthly: 2
newspaper
reading

Table 2: Research sample composition

Data for the study was collected through supervised completion of two questionnaires,
named the biographical questionnaire and the reading questionnaire. The biographical
questionnaire was aimed at eliciting basic biographical information from participants,
such as that reflected in Table 2, as well as information on which newspapers, if any,

the participants read.

The data from the completed biographical questionnaires on which newspapers were
read by participants was used to determine which newspapers to use in the reading
questionnaire. This was done to add validity to the study by presenting participants
with texts from newspapers they may normally have read in real life. Since the study
aimed to test the ease with which participants read and understand a variety of
newspapers with different target markets across the socio-economic spectrum, all South
Africa's regional and national newspapers were divided into three roughly equally-sized
groups, based on the average monthly household incomes of their readers as reported in
SAAREF (2009a): a lower-income, middle-income and higher-income group. The
following newspapers were selected (average income data from SAARF, 2009a):
o 'Lower-income' group: Daily Sun, tied with two other titles as the most-read in
this group among participants. Reader average monthly household income:
R6 675
o 'Middle-income' group: The Herald, the most-read in this group. Reader

average monthly household income: R11 099

14



o 'Higher-income' group: Business Day, not read by any participants, but readily
available in the area in which the study took place. Reader average monthly

household income: R20 583

One article from each newspaper was chosen for use in the study. Since the crisis in
journalism narratives focus on a need for media to equip citizens for political
participation, a significant political event was chosen as the topic of the articles: the
election of Jacob Zuma as president of the African National Congress (ANC) in
December 2007 at the party's national conference held near Polokwane. The three

articles are reproduced in full in Appendix 1.

The reading questionnaire was designed to apply a combination of three commonly-
used tests of reading ease to these three articles: a paraphrasing test, a cloze procedure
test and participants' own ranking of the articles by ease of reading. Each of these tests
has its own advantages and disadvantages, as shown in Table 3. It was believed that, by
using three tests, the disadvantages of one would be counteracted by one of the other
tests, allowing for a more valid test of reading ease. Each test yielded different insights
into participants' understandings of the articles. Thus the study followed an exploratory
approach based on the fieldworker's prior assumptions of what might make a text more
or less complex for individual readers: the level of difficulty of its vocabulary, the level
of its syntactic complexity, its cohesion as a text and the extent to which its content

conforms to the reader's background knowledge of its subject matter.

15



Test Advantages Disadvantages

Paraphrasing « Elicits participants' « Difficult to evaluate
understandings in their own participants' responses
words consistently

¢ Participants may use words
from text without truly
understanding them

Cloze procedure ¢ Tests participants' ability to ¢ Tests grammatical competence
recognize cohesive ties in a as well as text comprehension
text, and use schemata to « May frustrate participants if
interpret text they cannot think of word to

e Very easy to evaluate supply in gap
participants' responses ¢ Does not simulate a real-life
task

Participants' rankings eDoes notimpose an analyst- eDemands use of complex
centric definition of 'readability’ meta-cognitive skills to
on participants evaluate texts

Table 3: Advantages and disadvantages of methods used to test ease of reading

These three tests were combined in the reading questionnaire as follows: A sheet of
paper was given to the participant showing the headline, and most of the body text of
Article A, but with some paragraphs deleted at the end of the body text, to be used in
the cloze procedure test. The typography of the three articles was standardized and
authors' names were deleted to ensure that participants could not deduce which
newspapers were the sources of the articles, which may have prejudiced them against
one or another in their ratings of reading ease. Pictures were also deleted to simplify the
study by limiting its scope to literacy in the written text of the articles and excluding the
visual literacy often applied in newspaper reading. Studying visual literacy would
require a semiotic analysis of the visual impact of newspaper articles as a whole; this
would be a fertile area for further research into newspaper literacy, but would

overcomplicate the analysis of the results of this pilot study.

Participants were asked to read the headlines and the first paragraph or two of the article
given, which were printed in bold. Following this, they were asked to rewrite the bold
text in their own words on a separate page. This formed the paraphrasing test for the

article.

Next they were asked to read to the end of the sheet they had been given, and then were

16



presented with another sheet containing the cloze procedure test for the article in
question. The sheet contained the text of the article following on from that printed on
the previous sheet of paper, but with ten lexical items deleted. This was done by
counting back from the end of the article to the fifth last lexical item, which was deleted
if it was repeated from earlier in the article; if it was not, the next lexical item which
was repeated from earlier in the article was deleted, until ten had been deleted.
Participants were asked to guess which words belonged in the gaps left by the deleted
words, and write them in on the sheet. This formed the cloze procedure test. A sample

cloze procedure test is shown in Appendix 2.

This sequence of reading and testing was then repeated for Article B and Article C.
Lastly, the readers were presented with a participants' rankings test sheet, as shown in
Appendix 3. Participants were allowed to refer back to the printed text of the three

articles in deciding which ones they found easiest and most difficult to read.

Analytic procedure

Once all ten questionnaires were completed, the data was coded. For the paraphrasing
tests, each participant was given a score based on how closely their paraphrases
resembled the meaning of the original material on which they were based. The original
paragraphs were divided into clauses, and one point was allocated for every clause in
the original paragraph that was judged to be reflected correctly in the paraphrase. This
yielded a score out of the number of clauses in the material to be paraphrased in each
article, which was then converted to a percentage for ease of comparison. In practice, it
proved rather difficult to evaluate the paraphrases according to a uniform standard.
Paraphrases were marked as correctly reflecting a clause in some cases when they did
not reflect the main process encoded in the clause, but rather mentioned an important
nominalized process in the clause, for example Jacob Zuma won the election would
have been accepted as an accurate reflection of "Jacob Zuma swept to a landslide

victory last night" from Article B.

The cloze procedure tests were also coded by counting the number of words supplied by

the participants which matched, or were judged to be close synonyms of, the words in

17



the text, yielding a score out of the total number of deleted items for each test. These
were all converted to percentages for ease of comparison with each other and with the

paraphrasing test data.

Lastly, the participants' rankings of articles by ease of reading were coded, with the
articles the participants chose as the easiest receiving a value of two, the ones they
ranked second in difficulty a value of one, and those chosen as most difficult, a value of
zero. These values were then added to produce a total participants' rankings score for

each article.

The results from these three tests were analysed to see what trends emerged and
whether one article clearly appeared to be the most difficult for participants to read, or
whether certain types of participants found certain articles easier to read than others. In
doing this, it was recognized that readers' knowledge about the subject matter of the
articles would increase with each article they read, so that if participants were able to
read all three articles equally well, they would be expected to achieve higher scores on
the tests relating to Article C than on those relating to Article B, and so on. Once this
analysis of the test results was completed, the newspaper articles used in the study were
analysed to identify which linguistic features could account for the differences in scores
on the three tests for different participants. This was done using a Systemic Functional

Grammar (SFG) analysis.

SFG is an appropriate theoretical framework for this purpose, since it enables a close
analysis of how the lexicogrammar of a text is used to create meanings in simpler or
more complicated ways (Bloor & Bloor, 2004). One aspect of SFG that is particularly
useful for this study is its concept of cohesion, which refers to how texts hold together
through the use of cohesive ties, such as reference (e.g. in the clause Zuma voted for
himself, where himself refers to Zuma), lexical cohesion (the repeated use of a word in a
text to refer to the same thing) and conjunction (e.g. the use of and to join two clauses).
SFG has a sophisticated system for describing the relations that conjunction sets up
between clauses. Two independent clauses linked together are said to be in a paratactic

relationship, and an independent clause and a dependent clause linked together are in a

18



hypotactic relationship (Bloor & Bloor, 2004). There are two categories of logico-
semantic relations that two conjoined clauses can have with each other: projection,
where a first clause introduces the second clause as a quotation, reported speech or an
idea which is being discussed; and expansion, where the second clause simply adds

more information to what is conveyed in the first (Gerot & Wignell, 1995).

A text that coheres well may be found by many readers to be easier to read than one
which does not, but what one considers a cohesive tie may be contingent on one's
culture or patterns of language socialization (Gumperz, 1982). For instance, if one said
Horace got some picnic supplies out of the car. The beer was warm, some hearers may
identify beer as a possible member of the category picnic supplies, in which case they
would find the utterance cohesive; while some others may not find the utterance
cohesive because they do not recognize beer to be a picnic supply (example from Clark

and Haviland, cited in Widdowson, 1983).

This illustrates how patterns of cohesion are used to index readers' contextual
knowledge in different ways. Widdowson (1983) writes that readers' contextual
knowledge is organized into two types of schemata, or structures for storing and
categorizing knowledge in the mind: frames of reference, which carry factual
information about the world, and rhetorical routines, which carry readers' knowledge of
typical ways of structuring communication. Readers may find articles simple to read if
they conform easily to these schemata, and difficult if they do not (Widdowson, 1983).
Thus one ideally needs insight into the types of schemata which readers from different
cultures are likely to have in order to predict how cohesive they are likely to find a
particular text. One limitation of the analysis in this article is that it does not present
such insight but merely highlights some possible cohesive ties that readers may or may

not recognize as such.

Another concept drawn on in the analysis is that of nominalization, which refers to the
way in which Processes (usually represented in spoken language as verbs) can be
expressed by means of nouns and therefore can be modified as participants in a clause

(Bloor & Bloor, 2004). This is an instance of grammatical metaphor: while in lexical

19



metaphor one word is implicitly compared with another, in grammatical metaphor one
syntactic role is implicitly used to substitute for another. An example is the nominal
group Zuma's election, which encodes a process of electing Zuma. This device allows
dense packing of information, resulting in a greater lexical density (number of lexical
items per clause). Nominalizations are especially valued in the dominant literacy
culture as a means of encoding un-commonsense information (Martin, 1993). Readers
typically learn how to read and write nominalizations in secondary school (Christie,
1998). This task is usually more difficult to accomplish in one's second language, as the

majority of South Africans must in order to interpret news in English.

Finally, recent patterns of change in the readership of the three newspapers used in this
study were investigated briefly. This was done in the light of the impressions gained
from the study results and the SFG analysis about whether newspapers are using
language appropriate to the understandings of members of their target markets. Patterns
of newspaper readership in South Africa's past under apartheid and as a fledgling
democracy were also briefly investigated. These investigations were conducted in order
to explore whether the newspapers used in the study were attracting more readers than
they or similar publications had in the past. From this and the findings of the readability
tests, we hypothesised as to whether the appropriateness of their language for these
readers could possibly be one of the reasons for these newspapers' growth or decline in
readership. This gave some tentative indication as to whether South Africans are being
better informed in language they understand for participation in democracy than they
were in the past, or not, and hence gave an indication as to whether there is cause for

concern about a crisis in South African journalism.

Questionnaire results

The participants' average scores in the paraphrasing and cloze procedure tests are shown
in Figure 1. At first glance, both these tests seem to show that Article B (reproduced in
Appendix 1) was better understood than the other two articles by most participants.
However, the differences between the average paraphrasing exercise scores for the three
articles are very small when one considers that the individual paraphrases were

evaluated in scores out of three or four clauses before being converted to percentages.

20



— 70

Average test scores (%

Article A Article B Article C
Articles

‘ ] Paraphrasing [l Cloze procedure‘

Figure 1: Participants' average scores for the paraphrasing and cloze procedure tests.
Therefore one should not draw conclusions from these averages with any confidence.

The cloze procedure test results are rather more enlightening: many participants battled
with the Article A cloze procedure test (sample reproduced in Appendix 2) because they
were unfamiliar with the type of test and had less background knowledge on the subject
of the articles than they would have had by the time of beginning the cloze procedure
test on Article B. However, there are also reasons to believe that the low result in the
cloze procedure test for Article A reflects a real difference in cohesion between it and
Article B, as is shown in the SFG analysis of these articles in the next section. The low
cloze procedure result for Article C may be in part a reflection of participant fatigue by
this stage in the questionnaire, but is also likely to be a reflection of that text's increased
complexity in its patterns of cohesion and use of technical terminology which some

participants may have battled to interpret, as is shown in the SFG analysis of this article

in the next section.

The participants' rankings test shows a different pattern. Article A was given a
participants' rankings score of 12, while articles B and C were given scores of 8 each,

indicating that most participants rated Article A as the easiest to read, and most rated

21



either Article B or C as the most difficult. These results seem to contradict the results
of the cloze procedure test, but this is true only if one views literacy as a unitary
phenomenon under the autonomous model. On the contrary, according to the
ideological model, literacy is composed of a range of various competencies and both the
paraphrasing and cloze procedure tests model some of those competencies, while the
participants' rankings show how demanding readers thought the texts were of their full
range of literacy competencies. The cloze procedure test modelled participants' use of
two literacy competencies, those of recognizing cohesive ties in a text and of using their
schemata to predict what the next lexical item in a text is most likely to be. Readers
may have found that Article B was not very demanding on these two competencies, and
hence achieved high cloze procedure test scores for it, but found it more demanding on
other literacy competencies, justifying a low average score in the more holistic

participants' rankings test.

If one examines each participant's individual rankings, as shown in Table 4, one finds
more evidence to corroborate the ideological model of literacy. If literacy and
readability were unitary phenomena, one would expect near unanimity among
participants as to the way the articles should be ranked by readability, but in fact there is
a wide diversity in the participants' rankings. This may be a reflection of the diversity
of the participants' literacy histories, which have given them differential levels of
competence in a range of literacy competencies, some of which are more applicable to

some articles than others.

A more particular indication of the impact of participants' differential literacy histories
emerged when the biographical data on the participants was compared with the reading
test results. This is shown in Table 5, where the average paraphrasing and cloze
procedure test scores of participants who had no tertiary education were compared with

those who had some form of tertiary education.

22



Participant Article Article Article

no. ranked ranked ranked
easiest middle hardest to
to read read

1* B A C

2 A B

3 A C B

4 A B C

5 A C B

6 B A C

7 C B A

8 A C B

9 C A B

10 B C A

* Participant 1 chose not to rank any article as the
easiest to read, but instead ranked two as joint most
difficult to read.

Table 4: Participants' rankings of articles by reading ease

Test Para. A Para. B Para.C Cloze A ClozeB ClozeC
School only 83,5 87,5 83,5 40 40 33
Tertiary educated 72,33 79,17 66,83 41,67 63,33 42,5

Table 5: Average paraphrasing and cloze procedure test scores for participants with and
without tertiary education

The participants who were educated only up to matric level outscored those with some
tertiary education in the paraphrasing tasks on average, regardless of whether they were
first-language or second-language English speakers, while the reverse is true of the
cloze procedure tests. A logical explanation for this result would be some difference in
literacy competencies taught in these two tiers of the education system. In secondary
school, learners are often taught to make close paraphrases of texts so as to reflect them
as faithfully as possible; in higher education, paraphrases must usually reflect the
authors’ interpretation and critical engagement, and so be less close to the facts
conveyed in the text. Meanwhile, academics often complain that students entering
tertiary education are often not able to make paraphrases that incorporate their own
interpretations and make abstract arguments from what has been written (Bruce, 1992).

This means that these two levels of education teach two different rhetorical routines for

23



paraphrasing information. The higher education type of paraphrase will also be more
difficult for second-language speakers than first-language speakers, because one is
required to find synonyms for words in the text in order to avoid quoting it directly.
This demands a large vocabulary, and that one use language to communicate the subtle
nuances of one's position in relation to what is paraphrased. Tertiary education also
tends to demand the higher-level literacy competencies of drawing links between
different parts of texts and abstract reasoning to a greater degree than secondary school,

and these are precisely the literacy skills modelled in the cloze procedure test.

In short, the results of the study show clearly that the concept we label as 'literacy' is in
fact composed of a variety of different competencies. A newspaper will be successful
in using language appropriate to its target readers if it draws on the range of these
literacy competencies of which its target readers have an easy command. The following

SFG analysis will show how the three newspapers under examination do this.

SFG analysis of articles

Here we report on a comparison of the lexicogrammar of the three articles used in the
study (included in Appendix 1), paying particular attention first to patterns of cohesion
and then to lexical density, two characteristics that, as explained earlier, often play a
role in making texts easy or difficult to read, depending on the readers' literacy histories

(Gumperz, 1982; Martin, 1993).

It would take too much space to attempt a satisfactorily close analysis of the entire texts
of the three articles in question, so a selection of paragraphs from each article are
compared, while bearing in mind their relations with other sections of the text, so that
generalizations can be made about the features of the texts as a whole. These
paragraphs were selected from the halfway point of each article, and comprise about
four lines of running text each. They are broadly representative of the body text of their
articles in terms of topic addressed and lexicogrammatical structure. The analysis is an
analyst-centric one, but draws on the evidence of differential literacy competencies

among participants in the study, as discussed above, for triangulation.

24



Article A, as the following analysis shows, is extremely dependent on a complex system
of long-range intratextual cohesive ties and extratextual references for its cohesion,
giving its language a dependence on its situational context similar to spoken language.
This allows for short, simple clause complexes, but may well make the text difficult to
read for those who do not possess this particular rhetorical routine, or a good knowledge
of the article's frame of reference. The article seems to assume that readers have gained
knowledge of this frame of reference by following news of the electoral contest between
Thabo Mbeki and Jacob Zuma for some time, possibly through reading the Daily Sun
every day.

Extract 1: Article A, Daily Sun, 'lower-income' newspaper. (Paragraph numbering
corresponds to that in Appendix 1.)

A9 "It's going to be a walkover!" shouted one.
A10 But Mbeki loyalists warned: "It's not over till it's over!"

A1l They accused the media of unfairly boosting Zuma and said they would be
"surprised" when they found out the strength of Mbeki's support.

A12 But the result seemed to be going Zuma's way.

These paragraphs exhibit a device that shortens sentence and paragraph lengths by
splitting one clause complex into two orthographic sentences and by extension into two
separate paragraphs. Both A10 and A12 begin with the adversative conjunction but,
indicating that the material in these paragraphs exists in a relationship of paratactic
expansion with that of the preceding paragraphs, A9 and A11 respectively. The

conjunction but in both these cases forms strong cohesive ties between the paragraphs.

The word one (A9) substitutes for the singular of Zuma backers, a nominal group that
appears in paragraph A7, forcing readers to look two paragraphs back in the text for a
possible substitute. Once readers have done this, they have to decode the idiomatic
expression a walkover successfully and then establish who the Zuma backer believes
will win in the walkover. The paragraph preceding the extract portrays the Zuma
supporters as singing, dancing and ululating, from which readers must infer that they are

in a triumphant mood, from which, in turn, they have to work out that the Zuma backer

25



quoted believes that Zuma will win. They also have to bear in mind that this paragraph
(A9) is set in an adversative relationship with the next, in which Mbeki loyalists (A10)
say "It's not over till it's over!"” (A10). Here, they have to recover from context that it
(A10) refers to the contest for the ANC presidency, which the Mbeki loyalists (A10)
caution should not be declared won or lost until it is finished, meaning that they are
warning against predicting the outcome of the election in the manner that the Zuma
backer is doing in the previous paragraph. This shows how a complex inferential
process is required to understand this apparently simple extract, with cohesive ties

indexing the rhetorical routines of a spoken dialogue.

Paragraph A11 begins with the pronoun they, a reference to Mbeki loyalists (A10) that
builds a cohesive tie between the two clause complexes and, since its antecedent is not
too difficult to recover, may aid understanding. However, the second and third
instances of they in A11 do not have such an easily recoverable antecedent. These
instances could co-refer with the media (A11), the nearest preceding plural noun, but
they are more likely to co-refer with Zuma backers (A7), since they were the target of
the warning "It's not over till it's over!" (A10). This creates another long-range
cohesive tie. One cohesive tie that is not quite so long in range is the repetition of the
names Zuma (A11; A12) and Mbeki (A10; A11), which creates lexical cohesion through

the frequent appearances of these names in the article as a whole.

The long range of these cohesive ties means that long nominal groups do not need to be
rewritten explicitly, so that lexical information is presented in a fairly easily accessible
form with few nominalizations. One important nominalization is walkover, an
idiomatic expression, which someone without a knowledge of colloquial English

expressions may battle to interpret.

Article A's extensive use of cohesive ties to refer to contextual information is one likely
reason behind the lower average scores it received on the cloze procedure test. In such
a context-dependent text, deleting a few words can make it very difficult to reconstruct
cohesive ties from one's schemata and successfully supply the missing words.

However, the article received a high participants' rankings score, which indicates that

26



many participants did not find it difficult to recognize these cohesive ties. This may be
because they have enough knowledge of the article's frame of reference to recognize the
cohesive ties without too much trouble, and because spoken language uses such long-
range cohesive ties frequently (Halliday, 1989). Low lexical density is another feature
which makes this article appear like spoken language in a way characteristic of texts in

the popular literacy culture.

Extract 2: Article B, The Herald, 'middle-income' newspaper
B9 All eyes will now be on the elections for the National Executive Committee
taking place today to see whether the Zuma camp will rid that body of all
pro-Mbeki elements, including the likes of Finance minister Trevor Manuel,
a move that could have repercussions as far as the markets are concerned.
Article B does not have the long-range lexical ties or context-dependence of Article A,
but does include some extremely complex clausal relations. These centre on the
nominalization move. The fact that the process of 'moving' is nominalized using this
word allows it to be modified and related to other processes in extremely complicated
ways. A move (B9) refers back to the Process rid in the clause whether the Zuma camp
will rid that body of all pro-Mbeki elements, including the likes of Finance minister
Trevor Manuel (B9), and is hence a nominalization. Several factors make it difficult to
identify this antecedent. Firstly, readers have to recognize that move is in fact an
anaphoric noun referring to a Process. This task is made more complicated by the fact
that there is no conjunction between the nominal group a move that could have
repercussions as far as the markets are concerned (B9) and the clause whether the
Zuma camp will rid that body of all pro-Mbeki elements, including the likes of Finance
minister Trevor Manuel (B9), to indicate exactly what the lexicogrammatical relations
between this nominal group and that clause are. Readers must make hypotheses about
what relations do exist between them, the most likely of which is that "which is" has
been elided from before a move (B9), meaning that the nominal group is an identifier in
an implied Relational Process linked to the previous clause in a relation of hypotactic
expansion. Next, speakers have to analyse including the likes of Finance Minister
Trevor Manuel (B9) as an embedded clause which is a Qualifier of all pro-Mbeki
elements (B9), and so realize that the Process including (B9) cannot be an antecedent

for a move (B9). Instead, the Process of the clause that this clause is embedded into,

27



namely rid (B9), must be the antecedent of move. Readers then have to attach the
Qualifier that could have repercussions as far as the markets are concerned (B9),

which is itself an embedded clause, to this Process.

In addition to the complexity of these clausal relations, information is packed far more
densely in this extract because clauses are longer than in Article A. However, there are
only two nominalizations in this extract, elections (B9) and a move (B9). The
complications surrounding the second of these have already been discussed, and the first
should not pose much of a problem to readers as the word is commonly used in this
nominalized form. Other lexical items in the extract might. If readers are not aware
that camp (B9) in the nominal group the Zuma camp (B9) is being used figuratively
here to refer to a group of supporters, this Participant may cause confusion. A similar
thing may be said of all pro-Mbeki elements (B9), where one element of the nominal
group, Mbeki (B9), may be well-known from the context, but the reader needs to know
the meaning of the prefix pro- (B9) to decode the entire nominal group successfully. A
further difficult term in this passage is repercussions (B9), which refers to consequences
of a process and generally has negative connotations, suggesting that ridding the
National Executive Committee of the likes of Trevor Manuel may have unfavourable
consequences for the markets. A reader lacking experience in interpreting the dominant
literacy practices in which this word is commonly used may either not know the

denotation of the word, or not be acquainted with this connotation.

A figurative expression that may cause difficulty is as far as the markets are concerned
(B9). 'As far as N is concerned' is a formulaic expression typical of texts from the
dominant literacy culture, so readers with limited exposure to this culture may view this
as a personification of 'the markets' and then wonder how 'the markets' could be

concerned and how they can be concerned for a particular distance.

Article B supplies readers with plenty of contextual information about actors and
organizations mentioned in the text. Because this information is supplied in so full a
form, readers are easily able to see which actors and organizations relate to which,

developing their frames of reference on the subject matter of the article. These more

28



well-developed frames of reference may have been what assisted participants to achieve
a higher average score on the cloze procedure test for this article than on the other two.
However, the article's low participants' rankings score seems to reflect that the positive
effect that this supply of contextual information had on reading ease was outweighed by
the negative effects of its complex structure of interclausal relations and high lexical

density, both of which mark this as a text characteristic of the dominant literacy culture.

Extract 3: Article C, Business Day, 'upper-income' newspaper
C8 Some investors have raised concerns that a Zuma win could shift economic

policy towards his staunch backers, the trade unions and SACP.

C9 Motlanthe said the Congress of South African Trade Unions (Cosatu) could
not vote in the election.

This extract has a simpler system of cohesion than either Extract 1 or Extract 2, but
knowledge of economic discourse is required to interpret some of the terms included in
it, which is what made it difficult to read for many of the participants in the study.
Paragraph C8 is a clause complex made up of a main clause and a long embedded
clause, that a Zuma win could shift economic policy towards his staunch backers, the
trade unions and SACP, while C9 is also made up of only two clauses existing in a
relationship of paratactic projection, where a person's comments are recorded in

reported speech.

Use of the names Zuma (C8), Motlanthe (C9) and SACP (C9) form lexical cohesive ties
between this section of the text and paragraphs preceding the extract. A further
cohesive tie is crucial in linking paragraph C8 to paragraph C9: while C8 speaks of the
trade unions as supporters of Zuma, C9 quotes Motlanthe as saying the Congress of
South African Trade Unions (Cosatu) was not allowed to vote in the election, which
Zuma won. Readers have to realize that Cosatu (C9) refers to a group of trade unions
(C8) to understand the relevance of this statement to what is written in C8. This is
made easier by the fact that Cosatu's full name, including the phrase trade unions (C9),
is given. Readers also have to conclude that the election (C9) refers to the African
National Congress' (ANC's) landmark elections last night (C8), but since this election

forms part of the setting for the article as a whole, this too is not difficult for most

29



readers.

However, the extract contains many instances of potentially troublesome vocabulary.
Concerns 1s used as a nominalization in Some investors have raised concerns (C8),
which could be rephrased as 'some investors are concerned'. This nominalization is
used in combination with an abstract, figurative Process, raised (C8). The other
nominalization in C8, a Zuma win, is also a Participant in a clause with a figurative
Process, shift (C8). This Process may be difficult to interpret for a reader not schooled
in dominant literacies. In addition, the Goal of this Process, economic policy (C8), is a
term that does not occur often outside specialist economic texts and business
journalism. This term, like most technical terms, is rooted in nominalization: the
adjective economic comes from the noun economy, a nominalization of the processes of
buying and selling that occur in a country's markets, and the noun policy is a
nominalization of the process of making decisions on how one will choose what to do
when future decisions present themselves. Such technical terms increase the lexical
density and abstractness of text, increasing its reading difficulty for those not conversant

with dominant literacy practices.

Even if readers understand how shift (C8) is being used figuratively and what economic
policy (C8) is, they may not be able to identify what it would mean for economic policy
to shift towards the trade unions and SACP. To comprehend this idea properly would
require the word shift (C8) to activate a frame of reference which identifies that the
trade unions and SACP both advocate economic policies that tend to favour the interests
of workers, rather than the interests of the middle class, including the investors (C8),
which is why these investors are concerned about the possible effects of a Zuma win

(C8).

This means that it is not enough to have a general knowledge of who the main players in
the Polokwane conference were, and what the ANC is, in one's schemata in order to
read Article C with full comprehension. It also requires knowledge of economics, and
economic literacy. Ifreaders do not have this literacy, they will also battle to predict

which term will appear next in the text, which may explain why participants achieved

30



the poorest average cloze procedure scores on this article.

Table 6 summarizes the main characteristics of each article's cohesion and lexical

density patterns as revealed in the analysis.

Article Cohesion Lexical Density
A: Daily Sun High dependence on extratextual Sparse distribution of lexical items
('lower-income') and long-range intratextual in short clauses

cohesive ties
B: The Herald Complex interclausal relations High lexical density; some difficult
(‘middle-income’) lexical items
C: Business Day Simplest cohesion system High lexical density; requires
(‘'upper-income’') economic literacy to interpret

Table 6: Summary of main characteristics of cohesion and lexical density found in
analysis of articles

As one goes from the working-class tabloids to the upper-class business newspapers,
cohesive ties simplify and lexical density increases. It is enlightening to compare this
with Table 1, which lists characteristics of the popular and dominant literacy cultures.
Language in the popular literacy culture is very close to its immediate context and
alludes heavily to it, while language in the dominant literacy culture maintains an
objective distance from its topic and alludes instead to literary tradition in a broad sense
of the word. Hence the 'lower-class' Article A relies heavily on the immediate context
of events surrounding Zuma's election as ANC president, while the 'higher-class' Article
C alludes more to established economic literature which explains what it means for
economic policy to shift towards the demands of trade unions. These contextual
references suggest that there is a close association between the language used in these

newspapers and the average socio-economic standing of their readers.

Newspaper target markets and readership trends

A brief survey of the target markets of Daily Sun (lower-income newspaper), The
Herald (middle-income newspaper) and Business Day (upper-income newspaper), the
source of articles A, B and C respectively, shows that these newspapers' language is

also tailored closely to the literacy practices of their target markets.

31



The Daily Sun has focused on a very specific target market, typified by its publisher,
Deon du Plessis, as "our guy in the blue overalls" (Du Plessis, 2008, Froneman, 2006).
Du Plessis (2008) calls him "the skilled working-class hero of the amazing boom in the
middle of the South African market". Meanwhile, The Herald's deputy editor describes
its target market as middle class, with a post-matric education and living in the western
half of the Eastern Cape or the Garden Route (Matthewson, 2008). He says that this
target market includes English-speakers and people with well-developed competence in
English as a second language. Business Day's stated target market is "the country's
business and political elite" (IMFSA, 2008). All three of these target markets match
relatively closely the data on readers' average monthly household incomes presented

earlier in this article.

Readership statistics on the three publications, as shown in Table 7 reveals that both the
Daily Sun and The Herald are growing in readership, while Business Day is maintaining

its readership after having enjoyed a short spurt of growth between 2006 and 2007.

Newspaper 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
Daily Sun - - 5,9 7,6 9,8 11,9 15,7 16,4
The Herald 0,6 0,6 0,6 0,6 0,7 0,6 0,7 0,8
Business Day 0,4 0,4 0,4 0,4 0,3 0,3 0,5 0,5

Table 7: Readership by newspaper as a percentage of South Africa’s total adult
population at time of survey. Based on SAARF (2008, 2009a).

The Daily Sun was established in 2002 as the country's first tabloid-format daily
newspaper (Froneman, 2006). While South Africa has a well-established 'quality' press
targeting the middle and upper classes and a history of publications which can be said
to be part of a popular culture of literacy, Hadland (2007) argues that the country could
not have been said to have a mass popular press before the advent of the Daily Sun as
the forerunner among a group of seven new tabloid titles. He writes that the first
newspapers targeted at black people in the nineteenth century, such as Izwi Labantu,
were aimed primarily at a missionary-educated elite, rather than the working class.
Notably, though, they were mainly written in the first languages of their target readers,

unlike many subsequent publications that were targeted to the working class.

32



In 1932, a newspaper called Bantu World opened, targeting the black working class
across the nation (Hadland, 2007). It gained some appeal in the townships, but nothing
near that of the order of the Daily Sun (Froneman, 2006). Rather more successful was
Drum, a monthly magazine established in 1951 that grew to be distributed across
Anglophone Africa with a circulation of 300 000 (Ngugi, n.d.). It featured a diverse
mixture of content, from celebrity news and self-help columns to investigative
journalism recognized as being of high quality (Ngugi, n.d.; Hadland, 2007). Drum also
closed eventually, but was re-established due to popular demand and is now a weekly
magazine with a readership of 1,98 million (SAARF, 2009b). In the much smaller
South African Indian working-class market, the Post thrived in the 1950s and continues
to the present day, with a fairly modest readership of 352 000 (Froneman, 2006;
SAAREF, 2009b). The Sowetan, another newspaper aimed at the black working class
and lower middle class, has a long and proud history of political news reporting
(Hadland, 2007). In 2003 it was read by 6,7% of South Africa's adult population, but it
suffered heavy losses in readership in competition with the Daily Sun before recovering

those over the past two years (SAARF, 2008 and 2009a).

An account of the popular press in South Africa would be incomplete without a mention
of the grassroots alternative press which arose mainly in resistance to apartheid policies.
These publications most closely approximated the ideal of media in the popular literacy
culture produced by the working class for the working class, and formed a vibrant arena
for political discussion. A range of African nationalist newspapers appeared throughout
the 20th century, mainly in Bantu languages (Switzer, 2000). The zenith of this
alternative press, in the 1980s, was known for illustrious titles such as South and
Grassroots, most of which were in English, although a significant minority were in
Bantu languages (Switzer, 2000). Data from Keyan Tomaselli (cited in Switzer, 2000)
shows that in 1987, alternative publications targeted at the working class claimed a
combined circulation of 480 000 copies . However, with the demise of apartheid, this
alternative press was seen as having fulfilled its purpose, and the external funding that
had kept it running ceased, causing almost all of these publications to close (Hadland,

2007).

33



These publications' contributions to a popular press in South Africa are all notable, but
Tim Couzens (cited in Hadland, 2007) writes that three factors hampered them from
developing into a true mass popular press that could function as an extensive alternative
public sphere for the working class. The publications ran into financial trouble selling
newspapers to an impoverished market which did not attract advertisers in the apartheid
era; both the government and advertisers feared that a mass popular press would
provoke black people to militancy; and the popular press remained largely under the
control of white businessmen who could suppress content they saw as running counter

to their interests.

But after political change to a non-racial democracy in 1994, which removed the threat
of black militancy, and subsequent black economic empowerment deals which
transferred part ownership of most major media holding companies to black people,
media owners began to see the potential profitability of tabloids, and so invested in
starting them (Wasserman, 2008). Significantly, all nine newspapers which have lower
reader average household income figures than Sowetan have been established since the
advent of the new tabloids in 2002, except for Soccer Laduma, a weekly focused solely
on sport (SAARF, 2008 and 2009a). This demonstrates clearly that an entirely new
sector of the newspaper market has been created, catering for members of the working
class who previously were excluded from the market. Encouragingly, three of these
titles, Isolezwe, Ilanga langeSonto and UmAfrika, are in isiZulu, marking a tentative
step towards a possible revival of a Bantu/Nguni-language press in South Africa

(SAARF 2009a).

On the other hand, most 'quality' newspapers targeted at the middle class have shown a
general decline in readership over the past few decades, according to Hadland (2007).
He writes that this decline was most marked in the months following the 1994 elections,
when people suddenly seemed to lose interest in politics and stop buying newspapers.
For instance, the Cape Argus's readership dropped by just under 20% from the middle
of 1994 to the end of 1995, the Daily News's readership went down from just under

100 000 in the first half of 1993 to 75 960 in the second half of 1995, and The Star
dropped from 216 684 to 165 171 over the same period. However, data from SAARF

34



(2008) suggests that some 'quality' newspapers have begun to reverse the downward

trend in readership over the past five years, including 7he Herald and Business Day.

One of the reasons for the growth of the Daily Sun and the other new tabloids may well
be that they address their readers in language suited to them. This study seems to
indicate that the Daily Sun's use of language is in keeping with the popular literacy
culture. However, it could be improved by providing more contextual information and
cohesive links that enable readers who have little knowledge of the subject matter of its
articles to read them more easily. The Daily Sun's language as well as its content is
overwhelmingly successful in attracting readers, a sign that these readers are interested
in being entertained by the news they read, while gaining a little awareness of political
issues along the way. This amount of political coverage, albeit small, can stimulate
debate among readers and empowers them with an opportunity to be better informed for
democratic participation, and Wasserman (2008) has shown that this is in fact

happening among the new tabloids' readers.

Meanwhile, the readership of The Herald is growing as well, albeit at a much more
modest rate. This may be in part because it has not generated the same rapport with its
readers as the Daily Sun has. Its language appears to contain both highly complex
patterns of cohesion, and vocabulary and idioms used chiefly in texts from the dominant
literacy culture. This is language that its middle-class target market may understand,

but may also find fairly cognitively demanding at times.

The SFG analysis suggests that the language of Business Day addresses its much
smaller target market of the business elite well, as does its economics- and politics-
oriented language. It demands a strong command of dominant literacies in economics
and politics and an extended vocabulary of technical terminology from its readers, both
of which draw heavily on nominalization. In so doing, Business Day raises high
barriers to comprehension. Thus it becomes a mark of prestige to read Business Day,
and the attraction of this status may be one of the reasons for its growth in readership up
to 2007, in the context of an economic elite expanding thanks to black economic

empowerment. Its stagnation from 2007 to 2008 may have to do with reasons outside

35



the scope of this article, such as the current global recession.

Thus all three newspapers under investigation appear to be succeeding in reaching their
target markets and increasing their numbers of readers. This, together with the
indication from the SFG analysis that, with some exceptions, each newspaper tailors its
language fairly accurately to the literacies of its average readers, gives room for
optimism that more and more people are becoming informed for participation in
democracy, contrary to what the proponents of the crisis in journalism argue. This is
true particularly of the working class, which has an entire new segment of the
newspaper market dedicated to it. The fact that most of these publications are in
English, a second language for much of the working class, limits their accessibility for
those with low levels of competence in this language, but the emergence of three new
publications in isiZulu is an encouraging sign that communication for democracy in

South Africa is improving.

Conclusion

It must be observed that the findings of the study reported on in this article are to a
significant extent shaped by the interaction of two differing perspectives: a largely
prescriptive perspective viewing an apparent problem in the media's capability to equip
citizens to participate in democracy, and a descriptive linguistic perspective that
attempts to probe the existence of the problem and in the process, deconstructs it. Thus
this article begins with concerns over a crisis in journalism and ends with a finding that
newspapers may be making political journalism more accessible to more South Africans
than it has been in the past, with a diverse array of publications catering for a broader
range of target markets. Few of these address readers in the first languages spoken by
the majority of South Africans, but the three new isiZulu newspapers are signs that this

may be changing.

Naturally, one must be tentative about the findings reached in a study with such a small
participant sample, analysing such small stretches of text. Instead of aiming for
precision in language testing methods, the study took an eclectic and exploratory

approach, driven by our prior understanding of where complexity lies in texts.

36



However, it does suggest plenty of stimulating and creative avenues for further

research.

One limitation on the study's analysis of texts is that although this article has
extensively discussed the ways in which media texts speak to different people in
different ways through their language usage, the interpersonal function of language has
largely been ignored from an analytic perspective. The APPRAISAL system within
SFG offers an excellent tool with which to look beyond reading ease and analyse the
different ways in which tabloid and 'quality' newspapers address themselves to readers,
which would shed more light on the differences between the popular and dominant

literacy cultures these two types of newspapers represent.

Another limitation on the study is its analyst-centric nature. Even though findings of
the SFG analysis were triangulated to some extent with the results of the tests for ease
of reading, it is difficult to reach certainty about the conclusions reached. More
certainty could be reached through taking an interpretive approach to a similar study by
finding ways to elicit from participants in detail exactly what they found easy or
difficult to read about an article, or why they felt more drawn to one article than to
another. This would be particularly helpful in analysing the ways in which first-
language speakers of different African languages interpret texts in English, studying the
interface between differences in literacy practices and second-language competence.
Such a study would also be able to probe the content of participants' schemata in a way

that this study has not done.!

A further place where interpretive research would be highly beneficial would be in
investigating the reading of the new tabloids as a popular literacy practice. For
instance, a fruitful line of research may be an ethnography of Daily Sun readers,
observing the ways in which the newspaper is read and discussed, the meanings that are
constructed from its content, and the ways (if any) in which these meanings are acted
on. This type of research has the potential to tell us with greater certainty what
contribution the new tabloids are truly making to democratic participation in South

Africa and whether they are in fact symptoms of the perceived crisis in journalism, or

37



one of its antidotes.

This study has produced no evidence that the new tabloids are assisting their target
readers to engage with the dominant classes by socializing them in the use of dominant
literacy practices. In other words, these newspapers do not seem to alleviate the great
divide of power that separates the two groups. One simple way in which this could
conceivably be done is through the use of articles or supplements explaining for
working-class readers how the country's political and economic systems work, while
slowly introducing them to the nominalized terminology of dominant literacy practices.
Such texts would seek to relate broader political and economic concepts to issues faced

in readers’ own lives.

Although this study has shown that the South African newspaper sector has increased in
the range of people it caters for, it does not suggest that all people have publications that
address their needs. South Africa now has a newspaper that targets the "guy in the blue
overalls" (Du Plessis, 2008), but there does not seem to be a similar equivalent for the
"woman in the domestic worker's dress", for instance. Ultimately, this study’s findings
re-emphasize the importance of diversity in the media to a strong democracy: the more
sectors of the population have access to news media that addresses their information
needs in language to which they can relate, the more people will be empowered for

greater participation in democracy.

Acknowledgements —

We would like to thank Kiran Pienaar and lan Bekker for their critical comments.
Financial assistance from the Rhodes University Postgraduate Honours Scholarship and
the Rhodes University Faculty of Humanities Research Grant Fund towards this
research is hereby acknowledged. Opinions expressed and conclusions arrived at are
those of the authors and are not necessarily to be attributed to Rhodes University or the

donor.

Notes

1. The study reported on initially did include a measure of background knowledge, but

38



it was found to lack sophistication in reflecting the contents of readers' schemata and

so was omitted from the account given in this article.

References

Adendorff R. 1999. A critical microethnographic investigation of the role of news-time
in the acquisition of literacy in pre-democratic South Africa. Unpublished Ph.D thesis.
University of Natal.

Adendorff R & Nel T. 1998. Literacy and middle-class privilege in post-apartheid
South Africa: Evidence from planning time sessions at Church Pre-school. Multilingua
17(2/3): 197-225.

Barnett S. 2002. Will a Crisis in Journalism Provoke a Crisis in Democracy? The
Political Quarterly 73.4: 400—-408.

Bloor T & Bloor M. 2004. The Functional Analysis of English — Second Edition.
London: Arnold.

Bruce NJ. 1992. Ensuring Access and Quality in Open Learning Programmes:
Communication and Study Skills Training for ESL-Medium Higher Education. Hong
Kong Papers in Linguistics and Language Teaching 15: 47-55.

Buckingham D. 1997. News Media, Political Socialization and Popular Citizenship:
Towards a New Agenda. Critical Studies in Mass Communication 14, 344-366.
Buckingham D. 2000. The Making of Citizens: Young People, News and Politics.
London: Routledge.

Business Day. Johannesburg, 19 December 2007.

Christie F. 1998. Learning the literacies of primary and secondary schooling. In
Christie F & Misson R (eds). Literacy and Schooling. London: Routledge. 47-73.
Collins J. 1991. Hegemonic Practice: Literacy and Standard Language in Public
Education. In Mitchell C & Weiler K (eds). Rewriting Literacy: Culture and the
Discourse of the Other. New York: Bergin & Garvey. 229-254.

Daily Sun. Johannesburg, 19 December 2007.

Donald J. 1991. How Illiteracy Became a Problem (and Literacy Stopped Being One).
In Mitchell C and Weiler K (eds). Rewriting Literacy: Culture and the Discourse of the
Other. New York: Bergin & Garvey. 211-228.

Du Plessis D. 2008. Our guy in the blue overalls.
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=341602&area=/insight/insight _com
ment_and_analysis/. 12 June 2008.

Froneman JD. 2006. In Search of the Daily Sun's Recipe for Success. Communitas 11:
21-35.

Gee JP. 1998. Social Linguistics and Literacies: Ideology in Discourses. London:
Taylor and Francis.

Gerot L & Wignell P. 1995. Making Sense of Functional Grammar: An Introductory
Workbook. Sydney: Gerd Stabler Antipodean Educational Enterprises.

Gumperz JJ. 1982. Discourse Strategies. Cambridge: Cambridge University Press.
Habermas J. 1989. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry
into a Category of Bourgeois Society. (T. Burger, Trans.). Cambridge, Mass.: MIT
Press.

Hadland A. 2007. The South African print media, 1994-2004: An application and
critique of comparative media systems theory. Unpublished Ph.D thesis. University of

39



Cape Town.

Halliday MAK. 1989. Spoken and Written Language. Oxford: Oxford University Press.
Herald, The. Port Elizabeth, 19 December 2007.

International Media Forum South Africa (IMFSA). 2008. International Media
Forum South Africa - Business Day.
http.//www.internationalmediaforumsa.com/index.php?option=com_content&task=view
&id=45&Itemid=63. 25 July 2008.

Martin JR. 1993. Technology, bureaucracy and schooling: discursive resources and
control. Cultural Dynamics 6.1: 84—130.

Martin JR & Rose D. 2003. Working with Discourse: Meaning Beyond the Clause.
London: Continuum.

Matthewson S. 2008. Pers. Comm. 4 September 2008.

McNair B. 2000. Journalism and Democracy. An Evaluation of the Political Public
Sphere. London: Routledge.

Ngugi CM. n.d. African Periodicals and Popular Culture.
http.//works.bepress.com/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=charles_muiru_n
gugi. 3 February 2009.

Ornebring H & Jonsson AM. 2004. Tabloid Journalism and the Public Sphere: a
historical perspective on tabloid journalism. Journalism Studies 5(3): 283-295.
Rockhill K. 1993. Gender, Language and the Politics of Literacy. In Street BV (ed).
Cross-Cultural Approaches to Literacy. Cambridge: Cambridge University Press. 156—
173.

South African Advertising Research Foundation (SAARF). 2008. SAARF
Newspaper Readership Trends. http./www.saarf.co.za/topnews.htm. 24 July 2008.
SAARF 2009a. SAARF AMPS 2008A Industry Presentation.
http://www.saarf.co.za/AMPS/ppt/AMPS%202008A4 %20Industry%20Presentation.zip. 3
February 2009.

SAAREF 2009b. Average Issue Readership of Newspapers and Magazines.
http://www.saarf.co.za/amps/Readership%20Summary2008a.pdf. 3 February 2009.
Sampson A. 1999. The Crisis at the Heart of our Media. In Tumber H (ed.). News: 4
Reader. Oxford: Oxford University Press. 20-28.

SAPA 2009. Political parties tune into TV advertising.
http.//www.mg.co.za/article/2009-02-26-political-parties-tune-into-tv-advertising. 26
February 2009.

Smart D. 2005. A Short Introduction to Postmodernism. In Alexander D (ed.). Can we
be Sure about Anything? Science, Faith and Postmodernism. Leicester: Inter-Varsity.
Sola M & Bennett AT. 1991. The struggle for voice: narrative, literacy, and
consciousness in an East Harlem school. In Mitchell C & Weiler K (eds). Rewriting
Literacy: Culture and the Discourse of the Other. New York: Bergin and Garvey. 35—
55.

Statistics South Africa. 2003. Census 2001: Census in Brief.
http://www.statssa.gov.za/census01/html/CInBrief/CIB2001.pdf . 23 July 2008.

Street BV. 1984. Literacy in Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University
Press.

Street BV. 1993. Introduction: the new literacy studies. In Street BV (ed.). Cross-
cultural approaches to literacy. Cambridge: Cambridge University Press. 1-21.
Switzer L. 2000. Introduction: South Africa's resistance press under apartheid. In
Switzer L. & Adhikari M. (eds). South Africa's Resistance Press: Alternative Voice in

40



the Last Generation under Apartheid. Athens, Ohio: Ohio University Press. 1-75.
Wasserman H. 2008. Telling stories: South African tabloids and post-apartheid
politics. Conference paper presented at Media@lse Fifth Anniversary Conference, 21—
23 September 2008, London School of Economics, London.
http://eprints.lse.ac.uk/21584/. 2 February 2009.

Widdowson HG. 1983. Learning Purpose and Language Use. Oxford: Oxford
University Press.

Willinsky J. 1991. Popular Literacy and the Roots of the New Writing. In Mitchell C
and Weiler K (eds). Rewriting Literacy: Culture and the Discourse of the Other. New
York: Bergin & Garvey. 255-270.

41



Appendix 1: Articles used in the study

Article A: Page 1, Daily Sun ("lower-income' newspaper), 19 December 2007

Zuma - but wait for it!

By RAMOSIDI MATEKANE
A1 The ANC was gearing up for a Zuma victory last night!

A2 But officials in Polokwane were dragging their feet about releasing the
result of the historic battle for the party's top job.

A3 Having promised the result of the vote at 6pm, hours ticked by and
delegates were kept waiting.

A4 Said one impatient delegate: "Perhaps they are still eating their supper.
Maybe we will have to wait until the champagne runs out before they tell
us."

A5 Delegates queued up in the rain all day yesterday to choose between the
two giants of the movement in the party's most crucial vote in 15 years.

A6 Supporters of both party vice-president Jacob Zuma and president Thabo
Mbeki cheered and demonstrated for their heroes.

A7 Zuma backers were the most vocal.

A8 "Dedela abanye, iminyaka elishumi. Dedela uMsholozi," they sang and
whistled and ululated outside the voting booths.

A9 "It's going to be a walkover!" shouted one.
A10 But Mbeki loyalists warned: "It's not over till it's over!"

A11 They accused the media of unfairly boosting Zuma and said they would be
"surprised" when they found out the strength of Mbeki's support.

A12 But the result seemed to be going Zuma's way.
A13 Said Steve Friedman, of the SA Institute for Democracy: "l can't predict the
outcome, but most delegates | have spoken to said categorically they want

Zuma to lead the party."

A14 He said Zuma would win "unless something happens behind the scenes"
to upset his chances.

A15 President Thabo Mbeki's camp had pulled out all the stops to regain the

42



A16

A17

A18

A19

A20

A21

A22

support of delegates, said Friedman, but it was too little too late.

Cosatu's Patrick Craven said it was only safe to wait for the "official
results".

He told Daily Sun: "Democracy will prevail. We will wait for the ANC
members to speak, and they are speaking in large numbers."

In the nominations, Zuma had the backing for party president from the
country's five provinces, the Youth League and the Women's League.

Support for him was also evident from the non-voting Cosatu and SACP
delegates.

Apart from the leadership elections, delegates spent most of yesterday
debating policies that will shape the party's future conduct.

Most important among these was the introduction of a 50% quota of
women in all elected structures of the party.

Also being considered is the founding of an ANC Veterans League for
party members over 60 with an unbroken membership of 40 years.

43



Article B: Page 1, The Herald ("middle-income’ newspaper), 19 December 2007

New era dawns for ANC as beleaguered Mbeki suffers humiliating defeat

Zuma tsunami!

Patrick Cull
POLITICAL EDITOR

B1 South Africa woke up to a new ANC president this morning after Jacob
Zuma swept to a landslide victory last night, polling 2 329 votes to the 1
505 for Thabo Mbeki in what amounted to a humiliating defeat for the
former party president.

B2 The Zuma tsunami swept the opposition aside, heralding a new era for the
ruling party and a total rejection of the Mbeki administration that has held
the reins of power for the past 10 years. And it revealed the depth of
divisions within the ANC.

B3 The conference hall exploded with joy as Zuma was announced the
winner, with Mbeki among the first to congratulate the man who has fought
a tireless campaign to wrest control of the presidency.

B4 It was several minutes before there was silence to allow the
announcement of the next result.

B5 And an even worse humiliation could be in store for Mbeki. In terms of the
rules of conference, as a losing candidate in the election for the top six he
is now automatically nominated for the National Executive Committee. But
given the climate at conference it appears unlikely he will be elected. As
one elated Zuma supporter put it last night: “There is going to be a total
clean-out of those people.”

B6 The Zuma camp captured all the top six positions. Kgalema Motlanthe
took the race for the deputy presidency from Nkosazana Dlamini-Zuma by
2 346 votes to 1 444 and National Assembly Speaker Baleka Mbete
defeated ANC policy guru Joel Netshitenzhe by 2 326 votes to 1 475.

B7 The secretary general’s position went to Gwede Mantashe who polled 2
378 votes to the 1 432 of Mosiuoa Lekota. Mantashe, who is also national
chairman of the SACP, does not intend to relinquish that position now that
he is ANC secretary general.

B8 Thandi Modise was elected deputy secretary general with 2 304 votes
ahead of Thoko Didiza’s 1 455, while Matthews Phosa claimed the
position of treasurer general with 2 328 votes to the 1 374 polled by
national deputy president Phumzile Mlambo-Ngcuka.

44



B9

B10

B11

B12

B13

B14

B15

All eyes will now be on the elections for the National Executive Committee
taking place today to see whether the Zuma camp will rid that body of all
pro-Mbeki elements, including the likes of Finance minister Trevor Manuel,
a move that could have repercussions as far as the markets are
concerned.

Before the results were announced, Motlanthe said the ANC was finding
the possibility of renewed corruption charges against Zuma “very difficult”.

“The issue of comrade Jacob Zuma facing fresh charges is very difficult to
deal with, for the simple reason that many people can face allegations at
some point or the other,” he said. “The fact of the matter is the State
makes allegations and (a person) can be charged and prosecuted... and it
is difficult to act against anybody on the basis of allegation.”

Motlanthe said the Zuma case had already travelled through the court.

“The prosecution will have a second bite at him and we will see how that
pans out. We will cross that bridge when we get to it.”

In 2001 allegations surfaced that Zuma's financial adviser Schabir Shaik
was a director of a company that won a R400-million tender in an arms
deal and that a French arms dealer had agreed to pay Zuma a R500 000
bribe.

Shaik has since been jailed for 15 years for corruption and fraud, and
corruption charges were put to Zuma, based on that verdict. The case was
taken off the roll because the prosecution was not ready to proceed, but
he is still being investigated.

45



Article C: Page 1, Business Day ('upper-income' newspaper), 19 December 2007

Zuma 'tsunami' sweeps away ANC old qguard

Clean sweep of top-six positions ushers in new era for party and SA.

Karima Brown, Hajra Omarjee and Amy Musgrave

C1

C2

C3

c4

C5

C6

C7

C8

C9

C10

POLOKWANE — The unstoppable Jacob Zuma "tsunami" swept all before
it at the African National Congress' (ANC's) landmark elections last night,
toppling President Thabo Mbeki from the leadership and ushering in a new
era for the party.

Zuma beat Thabo Mbeki with 2 379 votes against 1 505, with eight spoilt
papers and one abstention.

Zuma's election also ushered in a new-look party leadership packed with
Zuma supporters, including ANC secretary-general Kgalema Motlanthe as
deputy president, National Assembly speaker Baleka Mbete as national
chairwoman, South African Communist Party (SACP) chairman Gwede
Mantashe as secretary-general, North West speaker Thandi Modise as
deputy secretary-general, and former Mpumalanga premier Mathews
Phosa as treasurer-general.

The outcome was announced to a tumultuous reception at the ruling
party's 52nd national conference in Polokwane, ending months of bitter
fighting that has divided the party, which also jettisoned its long-held
tradition of stage-managed support for its leaders.

Even before the outcome was announced, the ANC moved to allay
investors' fears of a radical turnaround in economic policies, which Zuma's
leftist allies have characterised as anti-poor and too friendly to business.

The ANC has conceded that the threat of prosecution hanging over Zuma
presented the movement with a huge dilemma.

Earlier, Motlanthe said economic policy was up to the decision making
body of the party, the national executive committee (NEC), which did not
have ideological differences.

Some investors have raised concerns that a Zuma win could shift
economic policy towards his staunch backers, the trade unions and SACP.

Motlanthe said the Congress of South African Trade Unions (Cosatu)
could not vote in the election.

"There is no room for payback. Cosatu has no voting rights so there is no
way they can claim 'we put you there'.

46



C11

C12

C13

C14

C15

C16

C17

C18

C19

"Investors are concerned (but) basic policy will not change. The NEC sub-
committee on economics pays attention to these issues," Motlanthe said.

Intelligence Minister Ronnie Kasrils had also said economic policy would
not change under Zuma. Zuma has stressed he will not deviate from ANC
policy, and analysts say markets had been prepared for Zuma's victory.

Cosatu has called on the government to loosen monetary policy and ramp
up spending to help spread the benefits of an economic boom to millions
of poor and unemployed.

Motlanthe also said the ANC was finding the possibility of renewed
corruption charges against Zuma "very difficult".

"The issue of comrade Jacob Zuma facing fresh charges is very difficult to
deal with, for the simple reason that many people can face allegations at
some point or the other," he said.

Motlanthe said the Zuma case had already travelled through the court.
“The prosecution will have a second bite at him and we will see how that
pans out.”

He said: "If we elect him we'll have to accept it, if he is charged, we will
have to accept it. We will cross that bridge when we get to it.”

He felt it was not right that people being investigated for crimes were
identified.

"If the prosecution announces ahead of time, we are likely to charge so

and so, they put you in a very difficult situation. It affects your children."
With Reuters and Sapa

47



Appendix 2: Sample cloze procedure test

Article A:

2. This is the text of the end of the article. Using the rest of the article, try
to guess what the missing words are and fill them in:

President Thabo Mbeki's camp had pulled out all the stops to regain the support

of delegates, said , but it was too little too late.

Cosatu's Patrick Craven it was only safe to wait for the "official
results".

He told Daily Sun: " will prevail. We will wait for the ANC
members to speak, and they are in large numbers."

In the nominations, Zuma had the backing for party from the

country's five provinces, the Youth League and the Women's League.

Support for him was also evident from the non-voting and SACP
delegates.

e Apart from the leadership elections, spent most of yesterday
debating policies that will shape the future conduct.

Most important among these was the introduction of a 50% quota of women in
all elected structures of the

Also being considered is the founding of an ANC Veterans League for
members over 60 with an unbroken membership of 40 years.

48



Appendix 3: Participants' rankings test
7. Please rank the articles below according to how difficult they are to

read. Write "hard" next to the most difficult one, "middle" next to the
second most difficult one, and "easy" next to the easiest one to read.

Article A: Zuma — but wait for it!

Article B: Zuma tsunamil

Article C: Zuma 'tsunami' sweeps away ANC old guard

49





