China in South Africa: the media’s response to a developing relationshipi
Professor Herman Wasserman
Rhodes University — School of Journalism and Media Studies

(Do not quote without author’s permission)

Abstract

The formal invitation extended to South Africa by China late in 2010 to join the BRIC
formation of emerging economies (Brazil, Russia, India and China) may be seen as a
confirmation of the growing economic ties between China and South Africa. The expanded
trade between these two countries is seen as an opportunity for South Africa to meet its
development needs. For China, the interest in South Africa as an emerging market forms
part of its growing interest in Africa for resources, markets and diplomatic support. But this
involvement has not been unequivocally welcomed. While for some China’s growing
concern in Africa is seen as an opportunity for the continent to grow its economies and
become a stronger presence in international markets, others are concerned that the
economic boost that China brings to the African continent comes with too many strings
attached. These critics are concerned that China’s controversial human rights record may
pose a bad example for African countries, especially when China’s domestic policies lead to
neutrality over human rights abuses in African countries where it seeks to establish links
with the ruling elite. Some of these critics go as far as to say that China’s involvement in
Africa constitutes a new type of imperialism and a ‘scramble for Africa’.

This paper investigates how the South African media reports on China, and how this
reporting compares with reporting of other BRIC countries in order to establish whether the
negative views of China’s involvement in Africa noted in the literature also holds true of the
South African media. The article aims to contextualise this reporting through a reference to
the South African media landscape as itself a contested and transitional space.

Introduction

The relationship between China and Africa goes back a long time. When examining current
Sino-African relationships within a new global world order, an examination which forms the
broad framework for this paper, it would therefore be useful to follow Zeleza’s (2008)
advice to adopt a perspective that transcends simplistic categories and instead “recognizes
the complexities, contradictions and changing dynamics of Africa’s age-old engagements
with China”.



The first instance of “Sino-African contact” can be traced back to 1415, when Admiral Zheng
He visited more than 30 countries in Africa (Waldron 2009: vi). Official relations between
Africa and China in contemporary times can be seen to start in 1955 with the first Asian-
African Conference in Bandung, Indonesia, aimed at promoting economic and cultural co-
operation. The Bandung conference became a “powerful symbol of the viability of Afro-Asia
as an identity and political concept” (Le Pere & Shelton 2007:69), and is also the place
where China for the first time encountered African liberation movements. African states
were especially receptive for the revolutionary example of Maoist China, being themselves
engaged in liberation struggles against their colonial masters. China undertook to be a
reliable ally and development partner (and supplier of weapons) of colonized African states,
especially those with liberation movements like South Africa, South West Africa (presently
Namibia), Rhodesia (now Zimbabwe), Anglola, Mozambique, Guinea and Cape Verde (Le
Pere & Shelton 2007:49-52). A proliferation of Sino-African diplomatic agreements took
place in the 1950s and 60s, with the first of these an agreement between China and Egypt
in 1956 followed in later years by diplomatic ties between China and Morocco, Algeria,
Sudan, Guinea, Mali, Somalia, Uganda, Kenya, Tunisia, Ghana, Congo, Central African
Republic, Zambia, Tanzania, Ethiopia and Mauritania (Waldron 2009: vi-x). As the Cultural
Revolution gained momentum (1966-1976), official ties between China and these countries
were severed as China withdrew from foreign commitments and recalled its ambassadors to
African countries (with the exception of Egypt) (La Pere & Sheldon 2007:58; Waldron
2009:x-xiii). Economic ties remained, however, and in the 1970s China funded several large
infrastructural projects in Africa, including the famous Tanzania-Zambia (Tan-Zam or
TAZARA) Railroad from 1970-1977) as well as 75% of the military aid given to the African
Union. The relationship between China and Africa has therefore been ‘episodic’, ranging
from “intense activity” in the 1960s and 1970s to neglect in the 1980s (Alden 2007:9). (For
the internal politics in China that shaped its foreign policy, see Alden 2007:9-11. For a more
detailed outline of the development of Sino-African relations and between China and
developing countries more generally, see Pere & Shelton 2007:41-63).

The development of China-Africa relations in the 21 century gained impetus when it
became clear in the 1990s that to maintain the “roaring pace” of its economic growth as a
result of economic reforms, it would need to look for a new sources of energy and natural
resources to feed its “seemingly insatiable appetite for energy resources”(Daly 2009:78) -
which it found in Africa (Alden 2007:11-12). By the mid-2000s, over 800 Chinese companies
were trading in 49 African countries, resulting in a steep rise in trade (Alden 2007:14). Last
year (2010), China became the continent’s largest trade partner, making up 10.4% of
Africa’s total trade (Buthelezi 2011). This trade has not only increased 10-fold in the decade
between 2000 and 2010 — compared to the eightfold increase in trade with the rest of the
world — but even outperformed the rapid boom in gross domestic product (GDP) in China.
China’s interest in Africa has however not only been motivated by economic concerns, but
also extended into the political and military arena as China looked for partners in the



developing world that could strengthen its position in the face of economic sanctions and
political attacks after crackdowns on pro-democracy protests in the 1990s (Zheng 2010).

This intensified political-economic relationship in the era of globalization and within a
changing global geo-political landscape, started to raise questions as to how China’s
renewed interest in Africa should be viewed; whether China should be seen as a ‘partner or
predator’, the consequences of the tension between the US and China over mutual interests
in Africa (Mills & Thompson 2009:56), China’s support for corrupt African leaders in
undemocratic regimes, Chinese companies’ harsh labour practices and the importation of
Chinese labour to the exclusion of local workers (Sautman & Hairong 2007). At the same
time there is the recognition that Chinese aid usually does not come with as many political
and economic strings attached as aid from the US, due to the Chinese policy of “non-
interference in domestic affairs” (Daly 2009:82; Sautman & Hairong 2007). China has
ingratiated itself to African countries by cancelling bilateral debt of 31 African states to the
value of approximately $1.27bn, and continuing to give billions in development assistance
(Tull 2006).

As far as South Africa is concerned, its current formal relationship with China in the post-
apartheid era should be seen as part of larger geopolitical shifts and a changing world order.
Both countries form part of a “new geography of international relations” emerging since the
end of the Cold War (La Pere & Shelton 2007:84). The rise of countries such as Brazil, Russia,
India and China and their increasing impact on the global political and economic stage,
indicate that the “global South of developing countries no longer occupies a peripheral and
generally marginal position in international affairs” (La Pere & Shelton 2007:84). China and
South Africa are seen to be part of the vanguard of states in the Global South that seek new
strategies to redress the systemic marginalisation of the Global South and reposition the
South as a growth engine for the global economy and a strategic political formation (La Pere
& Shelton 2007:84-85). The rise of China in tandem with other emerging markets has also
led to calls to examine new regional formations such as ‘Chindia’ which not only shift the
global political-economic centres of gravity, but also reshape the global public sphere and
communications landscape (Thussu 2010:243-245).

The formal diplomatic relationship between South Africa and China was initiated shortly
after South Africa’s formal transition to democracy. China had broken formal economic ties
with South Africa in 1960, and focused its attention during the apartheid years on the
liberation movements (Taylor 2006:128). Initially the apartheid government’s ties with
Taiwan were retained in the post-apartheid era, within a system of dual recognition of
Beijing and Taipei, leading to a bidding war between these two countries for investment in
South Africa. However, in 1996 pres Nelson Mandela announced that the ties with Taipei
would be broken and Beijing alone be recognized (Alden 2007:33).

South Africa has become regarded by Beijing as “the continent’s mineralogical treasure
house’, as the world’s largest producer of gold and big reserves of “industrially important



metals and minerals” (Dayly 2009:80). South Africa is one of the two leading African
countries (next to Angola) with whom China does business (De Beer & Schreiner 2009). The
latest figures from South Africa’s Department of Trade and Industry indicates China as the
top exporter to and importer from South Africa by country (DTl 2011). The dynamic
relationship between South Africa and China as emerging powers within the new global
geopolitical and geo-economic order was formalised recently when South Africa received an
invitation in December 2010 to become part of the BRIC (Brazil, Russia, India, China) group
of emerging powers (Seria 2010). South Africa’s entry into this formation underlines its role
as an economic leader on the African continent (for a detailed discussion of the various
historical stages in China’s relationship with South Africa, see Taylor 2006:127-152).

Although a vibrant and lucrative one, the relationship between China and South Africa has been
rocky at times. Resistance against Chinese involvement is led by the trade union federation
Cosatu, who has described cheap imported Chinese goods as a ‘tsunami’ that will damage local
industries, especially the textile industry. South Africa’s textile union estimated that 800
manufacturing units and 60 000 jobs have been lost as a result of Chinese imports (Radebe 2009).
Yet South Africa, like other African countries, however also owes a historical debt of gratitude
toward China for its support of anti-colonial and anti-liberation movements (Radebe 2009).

China’s role in post-apartheid South Africa is therefore not a straightforward one, but
marked by historical legacies and contemporary political-economic power relations.
Whether viewed as a positive engagement or a negative impact, the size and impact of this
engagement cannot be ignored. It can therefore be assumed that the relationship between
these two countries would enjoy significant media coverage. The question is how this
relationship would be portrayed.

Zeleza (2008) has categorized the portrayals of the deepening economic relationship
between China and Africa as a whole as being either in terms of imperialism, globalization or
solidarity. To these categories one could add an Orientalist narrative, in which China is
either presented as a threatening Other (the ‘yellow peril’, or the evil dr Fu Manchu, the evil
genius or super-villain set on undermining the West to achieve global domination, Sautman
& Hairong 2007) or as a mysterious, exotic and unknowable force (as an ‘ominous dragon’
that has to be ‘fed’ with African minerals, e.g Daly 2009, De Beer & Schreiner 2009).

What has been the case in the South African media? How has the relationship between
China and South Africa been portrayed? How has China and its presence in South Africa
been represented? Has the closer association between South Africa and China as partners in
the BRICS grouping had an impact on China’s image in South African media? These are the
guestions this paper will begin to explore. To understand the context within which the
relationship between China and Africa has been represented in South Africa, a brief
overview of salient points regarding the development of the South African media in the
post-apartheid era has to be given first.



Media in a transitional democracy

The South African media has undergone a complex range of shifts and transitions since the
end of apartheid. Space does not permit us to go into details of the contestations and
negotiations regarding the media’s changing role in society here (for discussions of the
transformation of South African media, see Wasserman 2010a; 2010b; 2009). What is
relevant to note however is that the media in post-apartheid South Africa operates within a
new global environment, where geopolitical power relations have been redrawn since the
Cold War, but also a changed domestic environment, where political transformation
required a response from a media that was seen as still serving a small elite. The end of
apartheid therefore meant that the South Africa re-entered the globalised media
environment at a time when the Cold War Divisions between East and West were fading and
new global geopolitical formations started to emerge. The coincidence of democratization in
South Africa and the end of the Cold War does invite some parallels between the media in
South Africa and the media in post-Communist countries in Eastern Europe and Asia,where
authoritarian control of the media for political means has given way to twin processes of
democratization and marketization, which have circumscribed the nature and extent of
media transformation in these environments (Sparks, 2009; Splichal, 1992).

Within this new global environment South African media also repositioned itself as an
emerging power on the continent and further afield, while opening itself up to new global
flows of cultural content as well as the interpenetration of global capital (Tomaselli 2000).
While the South African media reoriented itself to this new global landscape, it also had to
redefine its role domestically, in relation to a contested public sphere, marked by severe
class inequalities and competing normative expectations of what the media’s role in the
new democracy should be (for a discussion of these various normative positions, see
Wasserman 2006). A double repositioning has therefore been going on in the South African
media — a reorientation towards the global media landscape, as well as a rethink of its role
within the country and the paradigms within which journalism is being practiced (cf. Berger
2008).

As far as the internal repositioning concerned, several clashes between the media and the
post-apartheid government have occurred since democratisation. The media are under
pressure from the ANC government who is routinely attacked by especially the print media
(and reciprocrates with counter-attacks) and wants to establish a statutory Media Appeals
Tribunal as an alternative to self-regulation. While the print media by and large serves a
small elite audience (with the exception of the newly emergent tabloid press aimed at a
black working class, see Wasserman 2010c), the public broadcaster, the SABC, is beset by
governance and financial problems to the point where calls have been made for its
dissolution and replacement by a distributed public service model (Fourie 2010). This might
lead us to expect that the mainstream print media would see a relationship with China



mostly in economic terms, as this would be an interest of their affluent audience, while their
professional ideology of being a watchdog and ‘unofficial opposition’ to the ANC
government (See Wasserman 2010b) would lead them to be sensitive of any suggested
possible political influence by China. In turn, the SABC, often being accused of succumbing
to editorial pressures from the government, might be expected to be more welcoming of
South Africa — China relations sponsored by the government. One may therefore assume
that the South African commercial press, with a strong oppositional to antagonistic stance in
relation to the government, might be more critical in their reporting of China as a predatory
influence with negative impacts on the fledgling democracy and human rights culture. On
the other hand, one might assume that the SABC might be inclined to provide more positive
coverage of the government’s attempts to forge closer links with China.

This raises the problem — how do various South African media report on the country’s
growing relationship with China, and in relation to other emerging powers? Would it even
be possible to speak of the South African media’s representation of China?

Before we tackle directly, let us first look at previous studies in this area in an attempt to
establish how China was covered in the media on previous occasions.

A controversial relationship

China’s presence in Africa is usually viewed as a controversial one, and often portrayed as a
Manichean binary — either “predator” or “partner” (cf Le Pere 2006), “friend or foe”,
“comrade or colonizer” (Nullis quoted in Zeleza 2008:173).

Questions are frequently posed in terms of an ‘either-or’, as in the following remarks by
Firoze Manji (2007:vii):

Is China just the latest in a line of exploiters of Africa’s rich natural resources who
put their own economic interests above humanitarian, environmental or human
rights concerns, or is China’s engagement an extension of ‘South-South solidarity’?
Does China’s engagement enable African countries to free themselves from the
tyranny of debt and conditionality that, through two decades of structural
adjustment programmes, have reversed most of the gains of independence, or is
Africa just swapping one tyranny for another?

China’s role on the continent has come under intense scrutiny by Western powers, fearing
that their business interests — tied to a ‘good governance’ agenda — might be under threat
from the Chinese who do not set the same conditions for investment. The West fears that
China’s economic involvement in the continent would allow it to develop strategic alliances
that will also its political and military presence (Parenti 2009).Western countries, primary



among them the US, are faced with the dilemma of how to promote their economic
interests while not undermining the institutions of a liberal, constitutional state which they
see as a necessary condition for flourishing market economies (Alden 2009:103-4). This fear
could also stem from Western assumptions about itself as a saviour of benighted Africa,
while ascribing exploitative motives to its competitors (Zeleza 2008:174). Consequently,
Chinese investors have often been portrayed in alarmist terms as ruthless, predatory or
exploitative. Concerns by Western powers over China’s rise to prominence have often been
“fed by media determined to stoke the fires of controversy” (Alden 2009:107). Western
commentary are often “hysterical and hypocritical” (Zeleza 2008: 175):

The language is one of possessive paternalism, simultaneously

disdainful and dismissive of both Africa and China, while bemoaning and

dreading the loss of historic Euro-American hegemony over the continent.

The message is loud and clear: China cannot be good for Africa, as the West

has been. It is a discourse in which western benevolence and Chinese malevolence

are assumed and compared, often unashamedly.

The media’s concerns over China’s role in Africa also extends to its influence on media
development itself. As Banda (2009) points out, Chinese investment in media development
on the continent goes further than investment in infrastructure, to “ideological
expurgation” and “cultural reproduction” as well. The Zimbabwean publisher of the weekly
South African newspaper Mail & Guardian, Trevor Ncube, has been quoted (by Brautigam,
in De Beer & Schreiner 2009) as saying: “(The Chinese) are all over the place. If the British
were our masters yesterday, the Chinese have come and taken their place” (Brautigam,
2008).

Dominant discourses frequently highlight China’s support for undemocratic rulers such as
Zimbabwe’s Robert Mugabe (Obiorah 2007:49) its destructive approach to the environment,
disregard for human rights, disrespect for workers’ rights, intolerance of an opposition and
free press (Manji 2007:vii; Karumbidza 200788). Fears have been expressed that African
leaders may point to China as an example of economic development without democracy to
rationalise their own authoritarian rule (Obiorah 2007: 45). The underlying assumption in
these media discourses, as Zeleza (2008: 175) has pointed out, is that Chinese are corrupt
and authoritarian themselves, and therefore have no qualms in flouting Western standards
of good governance; because Chinese workers are used to poverty they can work cheaply
under poor conditions in Africa. Western reportage about China’s involvement in Africa has
therefore prevailingly predicted that “Chinese trade, political and security cooperation may
enable repressive regimes in Africa to avoid even the relatively limited constraints on their



conduct imposed by Western donor conditionalities” (Obiorah 2007:47). This concern about
China’s lack of commitment to democratic values can also be seen in media coverage in
other countries with whom China are engage in bilateral co-operation, e.g. India (Rao 2010).

On the other hand, positive views of China’s role in Africa include the hope that China can
serve as an alternative political-economic framework to the Washington consensus which
has put pressure on African countries to adopt ‘structural adjustment” marketization
programmes (Obiorah 2007:42); an influx of modernisation, capacity building, human
resources training and scientific exchanges (Karumbidza 2007:91). This positive view tends
to regard Sino-African relationships as South-South solidarity in an era of globalization — a
continuation of a historic cooperation that could save Africa from economic marginalization
in the new global landscape (Zeleza 2008:174).

Zeleza (2008:174) sums up the various positive and negative portrayals of China as fitting
into one of three frames: imperialism, globalization and solidarity.

There is reason to suspect that South African reporting in South African media might follow
much the same pattern. As far as an anti-imperialist sentiment goes, Zeleza (2008:179)
points out that some of the most vociferous criticism against Chinese involvement in Africa
has come from South Africa. Criticism (inter alia from former president Mbeki) that China
should not be allowed to “colonize” Africa, is regarded by Zeleza (2008:179) as being rooted
in South Africa’s own “hegemonic ambitions” on the continent due to its economic prowess.
(See Wasserman 2011 for the dominant discourses of pan-African nationalism in the Mbeki
era) Concerns have also been expressed that China might interfere in South Africa’s
domestic policies, as it has done in other countries e.g in Zambian elections (Parenti 2009).
When South Africa refused a visa to the Dalai Lama in 2009, it was widely seen as a result of
pressures from China. South Africa also, like China, supported calls for the International
Criminal Court’s arrest warrant for Sudanese president Omar al-Bashir to be dropped, and
the two countries vetoed sanctions against Mugabe in the UN Security Council (De Beer &
Schreiner 2009).

Linked to this anti-imperialist position, one might assume, would be the recognition of
China’s historic role in supporting the liberation movements in South Africa. This
remembrance of past solidarity could lead the South African media to be more sympathetic
— or at least less distrusting — of China’s motives than the Western media. But South Africa’s
emergence as a rising power after its years of isolation and sanctions during the apartheid
era has also meant that a new form of solidarity with China could have emerged. South
Africa has been keen to assert its position in a reconfigurated landscape as part of a
“growing family of revisionist developing countries that have — with more diplomatic
aggression, ideological cohesion, and political co-ordination, and greater nuance — advanced
a discourse and agenda that seeks to enable the South to engage and participate more
meaningfully in shaping the tenor and substance of inter-state relations” (Le Pere & Shelton
2007:84). This positioning would lead one to expect that the discourse on China in South



Africa might be welcoming of the assistance that China could afford South Africa in its own
economic development and its support in coming into its own into a new globalized
environment, especially as a newcomer in the BRICS club of emerging nations.

But one has to be careful of assuming that the South African media is a monolith. As briefly
alluded to above, the South African media landscape is a contested one, with various
positions linked to different political-economic positions. Given the fragmented nature of
the South African public sphere and the huge inequalities between potential audiences
briefly described in the section above, a question that arises is how the various media
platforms in the country will follow either of the above typifications or emphasise certain
aspects. One assumption might be that the public broadcaster, the South African
Broadcasting Association (SABC), which has a broader public mandate than the commercial
press but a closer relationship with the government (for which it has been duly criticized),
might take a more optimistic, pro-South-South view as it follows the official lead from
government, and also might be more inclined to show solidarity with a historical ally in the
liberation struggle. In contrast, the commercial press, with its predominantly elite audience
might be expected to show closer allegiance to Western powers and therefore display a
more critical view of what may be seen as China’s imperialistic ambitions on the continent.
At the same time, and contradictorily, the business press might welcome the opportunity
that closer ties with China might afford South Africa to assert itself in the globalized
marketplace.

A previous study (De Beer & Schreiner 2009) of media coverage of China’s involvement in
South Africa has pointed to the fact that this relationship is a newsworthy one, i.e. that
news events pertaining to this relationship are likely to receive coverage. The reason for the
high volume of coverage is that China’s involvement in Africa activates both political and
economic discourses, the two highest areas of coverage in SA media after general society
matters (De Beer & Schreiner 2009).

A previous content analysis of South African media coverage of China (De Beer & Schreiner
2009) found that contrary to the above assumptions of China’s presumed deleterious
impact on South Africa, South African media have not been overly negative in their
reporting. China received only a little more negative coverage than other foreign powers like
the US and the UK, leading the authors (De Beer & Schreiner 2009) to conclude that the
media image of China’s involvement in Africa seems on the whole to be more that of a
developmental partner than that of an exploitative colonialist.

The favour seems to be returned by Chinese media. In a Media Tenor analysis in 2009 of the
coverage of South Africa in the Chinese media, the Chinese media revealed a positive stance
on South Africa. This analysis resonates with another study (Zheng 2010). of reporting on
Africa in Chinese newspapers during the important FOCAC China-African summit in Beijing in
2006. Zheng'’s study found that the relationship between China and Africa was
overwhelmingly portrayed as a mutually beneficial one and based on principles of equal



partnership rather than a neo-colonialist attitude (Zheng 2010: 274-275). It should be
remembered that the coverage studied in these two analyses took place in the runup to the
World Cup in 2010, which may have added buoyancy to South Africa’s image.

Research questions and method

In De Beer and Schreiner’s (2009) study they recommend that future research into the topic
of media coverage of China’s relationship with Africa extend the analysis to include Brazil,
Russia and India, in the light of the increasing importance of these countries in the new
global configuration of emerging states. Subsequent to their study, South Africa was
(although not uncontroversially) accepted into the BRIC grouping of emerging economies.
This raises the question as to how China’s relationship with South Africa is portrayed in
comparison to Brazil, India and Russia.

This study therefore builds on De Beer and Schreiner’s (2009) study to firstly find out if and
how the image of China in the South African media has changed in the subsequent period,
especially given the fact of South Africa’s rise in prominence as a full member of BRICS and
its official accession to the group at the end of 2009. This study also adds a further
dimension to the previous study by briefly exploring how different South African media have
reported on China and provides some contextualisation which further qualitative studies
may build upon to establish the underlying reasons for these differences.

The research questions are as follows:

1. Was the coverage of China in the South African media predominantly positive or
negative in the period 2010-20117

2. How did coverage of China during the 2010-2011 period compare with a similar
previous study (De Beer & Schreiner 2009) conducted in 2009?

3. How does coverage of China compare to coverage of other BRIC countries, both
guantitatively (in terms of frequency of reports) and qualitatively (in terms of
positive or negative slant of article) during this period?

The method followed is similar to that of De Beer & Schreiner (2009) who used similar data
produced by the media analysis organisation Media Tenor. The data was generated through
a computerized content analysis of major newspapers, TV news channels and radio stations,
i.e. across all mainstream ‘traditional’ (excluding the web) platforms. Reports are analysed
on a sentence by sentence basis, to identify mentions of China, Brazil, Russia and India. All
statements are then evaluated for their attitude toward the topic, in this case the countries
in question. Coders, trained to code according to the criteria, are subject to bi-monthly
validation tests as well as weekly spot-checks. Inter-coder reliability of at least 80% is
achieved.



Findings:

1. Research question 1: Was the coverage of China in the South African media
predominantly positive or negative in the period 2010-2011?

Top SA media reporting on China: volume
(2010)

SABC 3: News @ One 521
Business Day

E-TV News

Business Report
Kyknet

Summit TV

English News (SABC3)

Afrikaans News (SABC2)

Venda/Tsonga News 21

Zulu/Xhosa News 15
0 100 200 300 400 500 600

z=No. of reports

Top SA media reporting on China: rating
(2010)

SABC 3: News @ One

Business Day

E-TV News

Business Report

Kyknet
Summit TV
English News (SABC3)

Afrikaans News (SABC2)

Venda/Tsonga News

Zulu/Xhosa News

| |
0% 20% 40% 60% 80% 100%

mNegative =Neutral =Positive




Top SA media reporting on China: volume
Jan-Feb 2011

Business Day 36

é
SABC 3: News @ One 15

Business Report
Summit TV :|-

Kyknet 10

Afrikaans News (SABC2) ==
E-TV News

English News (SABC3)
Mail & Guardian

The New Age

FinWeek

City Press

The Times

Sotho News

(5]

f-Y

NN

Il Y YO e II II
— ok ek ek

o

10 20 30 40

= No. of statements

Top SA media reporting on China: rating
Jan-Feb 2011

Business Day

SABC 3: News @ One
Business Report
Summit TV

Kyknet

Afrikaans News (SABC2)
E-TV News

English News (SABC3)
Mail & Guardian

The New Age

FinWeek

City Press

The Times l l l l |

Sotho News | —

0% 20% 40% 60% 80% 100%

mNegative =Neutral =Positive




A total of 1159 statements were coded in 2010 and 101 statements from the first
two months of 2011, covering the major print and broadcast media in the country.

The above figures for 2010 and the first two months of 2011 show that China was
considered a newsworthy story both in general news (e.g. on the public
broadcaster’s flagship television channel SABC 3) as well as in business news (with
the national business daily Business Day ranking second overall in 2010 and taking
the lead in the first two months of 2011). As mentioned above, these figures suggest
that China activates both political and economic discourses, as an emerging
economic power and a significant player in the new reconfigured global geopolitical
landscape. The difference between various public broadcasting channels is also
noticeable. Although the reason for this difference will require more detailed
research of the type of stories covered and motivation for editorial decision-making,
these differences do emphasise the difficulty of talking about ‘the’ South African
media in monolithic terms. Further research should focus on how the stories covered
in the various public broadcasting channels, aimed at audiences that are
economically and socially differentially positioned, might be informed by either
economic or political concerns. One possibility might be that coverage aimed at
elites would focus on economic opportunities, e.g. have an economic rather than
political frame. If these stories had a political frame, it might be more likely to result
in negative coverage, as elite audiences would be more likely to have political
differences with the government. Conversely, working class audiences might be
more critical of the economic implications of Chinese involvement on their everyday
lives (e.g. job losses in the labour market), but this might not necessarily translate
into political criticism. This might lead the SABC to decide not to flight economic
stories on the ethnic-language channels, but not necessarily producing a story from
an alternative frame, leading to an overall lower volume of coverage. This hypothesis
would however have to be tested further.

As far as the first research question is concerned, it seems that assumptions in the
literature about China as being portrayed either in highly positive terms, as a saviour
or close partner for African states, or in highly negative terms, as an exploitative neo-
colonial predator. Instead, the coverage in those outlets with the highest volume of
reports has been fairly balanced in 2010, with an almost equal balance in positive
and negative statements on SABC 3 news, and a majority neutral statements in
Business Day. In 2011, even after the announcement of South Africa’s accession to
the BRIC group, both the top two outlets had a majority of neutral statements.

Research Question 2: How did coverage of China during the 2010-2011 period
compare with a similar previous study (De Beer & Schreiner 2009) conducted in
2009?



Yearly comparison of Volume and Rating

° 200 50%
E 150 po—
% yotinzleails Lalaalltezs -
* nea A32NEREN, AnREnnBRG0GN
-50 N :
100 ¢ ’ -25%
150
-200 -50%

= Total +=Rating

While the variance between different outlets may be explored further, and some outlets
(like the commercial television channel e.tv) did have a noticeable number of negative
statements, the figures from 2010-2011 seem to indicate a continuation of the trend
reported on in De Beer & Schreiner (2009), namely of a balanced to cautiously optimistic
picture on China emerging from South African media rather than an overly negative or
overly positive one.

When reports in all media outlets analysed are compared on a year-to-year basis between
2009 and 2010, the beginning and end of 2010 again displays a tendency for the majority
neutral reports. A clear dip is however noticeble towards the middle of 2010, when
reporting overall became quite negative before picking up again toward the end of 2010.

This drop in positive reporting, and in fact the only time during the two years under
comparison here when reporting was consistently negative, may be attributed to reporting
on several natural disasters in China.

Natural disasters were the main cause of negative coverage in China. This indicates that
South African media took most interest in foreign news events when it pertains either to
conflicts or accidents/natural disasters. These disasters include the Yushu earthquake of 6.9
Richter that struck in Qinghai, killing at least 2000 and injuring more than 10 000; rainstorms
in Southern China that left at least a 115 dead in May and flooding in June that killed at least
88 people and forced 750 000 to evacuate their homes, etc. Although not all South African
media necessarily reported on these disasters, they did make for negative news topics that
influenced the rating for the period. The fact that these statements have been coded as
negative of course has to do with the subject material rather than the attitude towards
China that they represent, which underlines the need to complement a statement analysis
with a discourse analysis that would enable a more in-depth understanding of the themes
and narratives emerging from the reports in question.



3. Research Question 3: How does coverage of China compare to coverage of other
BRIC countries, both quantitatively (in terms of frequency of reports) and
qualitatively (in terms of positive or negative slant of article) during this period?

BRIC profiles in SA media: Jul 2009 & Dec 2010

China

India

Russia

Brazil
0 500 1000 1500 2000
mNegative =Neutral =mPositive
BRIC profiles in SA media: Jan 2011 & Feb 2011
India
China
Russia
Brazil
100 150 200 250
mNegative =Neutral =Positive




In terms of the volume of coverage, China topped the list of BRIC countries reported on in
the South African media in 2010. Between July 2009 and December 2010 China was referred
to in 1896 statements in the South African media, compared to almost half that, 926, for
India. Russia and Brazil fell rather far short of China and India, with 294 and 286 statements
respectively. In the first two months of 2011, China and India again topped the list of BRIC
countries reported on, although India received almost double the number of statements
(201) than China did (101). These figures suggest that the ‘Chindia’ region (Thussu 2010) is
emerging as a focus point for South African media interest in the BRIC countries, as they are
bigger trade partners than Brazil and Russia.

In the first two months of 2011, issues related to the economy topped the list of topics
being reported on in relation to China’s relationship with South Africa. The economic
situation and market position of China received the most coverage, while mergers and
economic co-operation, general economic issues, companies and economic policy , China’s
situation in the global economy, economic regulations, executives and management, and
products and marketing made up the rest of the top 10 issues reported on in South African
media over this period.

As for the attitudes of these reports, again the overall picture of China was not an
overwhelmingly negative one, nor was it only a positive one. Statements on China from
2009-2010 were on the whole very balanced, with 696 positive versus 678 negative and 522
neutral, comparing well to India, which received 333 positive statements, 234 negative and
359 neutral over the same period. In the first two months of 2011, China was also painted in
a fairly positive light. 21% of statements related to China during this period were negative
and 27% positive.

Conclusion and Further Questions

Literature about China’s role in Africa suggests that China’s presence on the continent is
often viewed in stark binary terms, as either an exploitative, predatory force or a
benevolent, development partner.

An analysis of attitudes in the South African media over the last three years (if De Beer &
Schreiner’s 2009 study is included), suggest that overall a more balanced view of China is
emerging. Individual reports may still take an either/or stance, but when considered on the
whole and across a range of media platforms, China is not represented in either a starkly
positive or starkly negative light. It would seem that a cautiously optimistic attitude
characterizes South African media coverage. The overall balance between positive, negative
and neutral statements may suggest an understanding that China’s role in Africa is a
complex one, which cannot be pigeonholed as either a ‘bad’ or ‘good’ news story. South



Africa’s association with China as a partner country in the BRICS formation might in future
continue to shape positive coverage. The large component ‘neutral’ statements may also
reflect the strong influence of the normative values of ‘objectivity’ and ‘balance’ on South
African professional journalism practice.

What may be the reasons for this? Perhaps the Zuma era represents a more pragmatic view
towards international relations than the Mbeki-era, where pan-African nationalism (see
Wasserman 2011) was the dominant discourse as far as South Africa’s external relations
were concerned.

The media’s orientation might also be moving towards greater commercialism, where
economic interests outweigh political ideology.

Whatever the reasons — and these reasons would only become apparent in more multi-
levelled studies that go beyond content analyses -, the Manichean visions of China’s
presence in Africa therefore seem not to hold within the South African context. Instead, in
the light of the balanced view of China in the South African press, Zeleza’s (2008:177)
recommendation to allow for complex and contradictory views of the relationship might be
a good one to follow.

As Zeleza (2008) suggests, more work needs to be done by international media to
understand China better and study it so as to be able to provide more nuanced coverage.

Methodologically, the above approach has its limits, as only statements are coded and not
narratives or themes. A critical discourse analysis of these texts should also be conducted in
future to complement the outline analysis of attitudes. It would be interesting to find out
which aspects of China are considered positive (eg when both business and public media
might be positive but for different reasons), also when natural disasters might result in
negative coding but a (for argument’s sake) a positive discourse with relation to the
country’s ability to respond to those disasters.

Furthermore, although the sample used in this study includes a wide range of print and
broadcast media, further studies should also analyse non-mainstream media platforms such
as community media and tabloid newspapers to get a broader insight into how non-elite
media, aimed at the working class and the poor, represent China. One assumption might be
that these media, whose audiences are more likely to experience negative impact of China’s
involvement in South Africa in terms of job losses and plant closures, would paint a less
positive picture of the relationship between these two countries.

The South African media texts could be complemented further by qualitative analysis such
as interviews with journalists to establish their views on China and how these views play out
in their practice.



What does seem clear is that China has achieved a firm place on the South African news
agenda and is likely to remain there for years to come — even if the relationship and its
mediation might become increasingly complex.

References

Alden, C. 2007. China in Africa. London: Zed Books

Banda, F. 2009. China in the African Mediascape: A Critical Injection. Journal of African
Media Studies 1(3):343-362.

Berger, G. 2008. A paradigm in process: What the scapegoating of Vusi Mona signalled
about South African Journalism. Communicatio 34(1):1-20.

Buthelezi, L. 2011. China’s stake in Africa grows. Business Report 3 May. P.1.

Daly, J.C.K. 2009. Feeding the Dragon: China’s Quest for African Minerals. In: Waldron, A.

(Ed) . China in Africa, pp. 78-85) Washington D.C.: The Jamestown Foundation

De Beer, A.S. & Schreiner, W.N. 2009 “Of ‘Ominous Dragons’ and ‘Flying Geese’:

South African media coverage of China in Africa”’, paper presented at the Annual
Convention of the Association for Journalism and Mass Communication Education (AEJMC),
Boston, August

DTI (South African Department of Trade and Industry) 2011.
(http://www.thedti.gov.za/econdb/raportt/rapcoun.html).

Fourie, P.J. 2010. Distributed public service broadcasting as an alternative for public service
broadcasting in South Africa. Communicare 29(2):1-25.

Karumbidza, J.B. 2007. Win-Win Economic Cooperation: Can China Save Zimbabwe’s
Economy? In: Manji, F. & Marks, S. (Eds.) African Perspectives on China in Africa. Pp. 87-105,
Oxford: Fahamu.

Le Pere, G. (Ed.) 2006. China in Africa: Mercantilist predator, or partner in development?
Midrand: The Institute for Global Dialogue.

Le Pere, G. & Shelton, G. 2007. China, Africa and South Africa. Midrand, South Africa:
Institute for Global Dialogue.

Maniji, F. 2007. Preface. In: Maniji, F. & Marks, S. (Eds.) African Perspectives on China in
Africa. Pp. vii-vii, Oxford: Fahamu

Media Tenor, 2009. Media Perception of South African in the Chinese Media. Research
Report.

Mills, G. & Thompson, C. 2009. Partners or Predators? China in Africa. In: Waldron, A. (Ed)
2009. China in Africa, pp. 55-60/ Washington D.C.: The Jamestown Foundation.


http://www.thedti.gov.za/econdb/raportt/rapcoun.html�

Obiorah, N. 2007. Who's Afraid of China in Africa? Towards an African Civil Society
Perspective on China-Africa Relations. In: Maniji, F. & Marks, S. (Eds.) African Perspectives on
China in Africa. Pp. 35-55, Oxford: Fahamu.

Parenti, J. 2009. China-Africa relations in the 21° century. Joint Force Quarterly. 1(52): 118-
124.

Rao, S. 2010. How to solve a problem like His Holiness the 14thDailai Lama?: Studying Indian
media coverage of China and India’s evolving relationship. Global Media and
Communication 6(3): 368-373

Radebe, H. 2009. Cosatu lambasts ‘Chinese tsunami’. Business Day, 24 August.

Sautman, B. & Hairong, Y. 2007. Fu Manchu in Africa: the Distorted Portrayal of China's
Presence in the Continent South African Labour Bulletin 31(5): 34-38

Seria, N. 2010. South Africa is Asked to Join as a BRIC Member to Boost Emerging Markets.
Bloomberg. Retrieved 22 April from http://www.bloomberg.com/news/2010-12-

24 /south-africa-asked-to-join-bric-to-boost-cooperation-with-emerging-markets.html

Sparks, C. 2009. South African media in transition. Journal of African Media Studies 1(2):
195—-

220.

Splichal, S. 1992. Media privatization and democratization in Central-Eastern Europe.
International

Communication Gazette 49(1-2): 3—-22.
Taylor, I. 2006. China in Africa: Engagement and compromise. London: Routledge

Thussu, D. 2010. Editorial: ‘Chindia’ and global communication. Global Media and
Communication 6(3):243-245.

Tomaselli, K.G. 2000. South African Media 1994-7. Globalising via political economy. In:
Curran, J. & Park, M-J. (eds.) De-Westernizing Media Studies. Pp. 247-259. London:
Routledge

Tull, D.M. 2006. “China’s Engagement in Africa: scope, significance and consequences” in
Journal of Modern African Studies, 44(3).

Waldron, A. (Ed) 2009. China in Africa. Washington D.C.: The Jamestown Foundation

Wasserman, H. 2006. Globalised values and postcolonial responses: South African
perspectives on normative media ethics. The International Communication Gazette 68(1):
71-91


http://www.bloomberg.com/news/2010-12-24/south-africa-asked-to-join-bric-to-boost-cooperation-with-emerging-markets.html�
http://www.bloomberg.com/news/2010-12-24/south-africa-asked-to-join-bric-to-boost-cooperation-with-emerging-markets.html�

Wasserman, H. 2009. Learning a new language: Culture, ideology and economics in
Afrikaans media after apartheid. International Journal of Cultural Studies 12(1): 59-78

Wasserman, H. 2010a Identification in transformation: an overview of media discourses. In:
Olorunnisola, A. & Tomaselli, K.G. (eds.) The Political Economy of Transformation of the
South African Media. Creskill, N.J: Hampton Press.

Wasserman, H. 2010b. Freedom’s just another word? Perspectives on media freedom and
responsibility in South Africa and Namibia. International Communication Gazette 72(7):
567-588.

Wasserman, H. 2010c. Tabloid Journalism in South Africa: True Story! Bloomington, Indiana:
Indiana University Press.

Wasserman, H. 2011. Identification in transformation: an overview of media discourses. In:
Olorunnisola, A. & Tomaselli, K.G. (eds.) The Political Economy of Transformation of the
South African Media. Creskill, N.J: Hampton Press.

Zeleza, P. T.2008. Dancing with the Dragon: Africa’s courtship with China. The Global South
2(2):171-187

Zheng, L. 2010. Neo-colonialism, ideology or just business? China’s perception of Africa.
Global Media and Communication 6(3):271-276.

"This article was first presented as a paper at the conference ‘China in a Global Context’, University of
Nottingham in Ningbo, China, May 2011. | am grateful to Wadim Schreiner, Theresa Lotter and Johan Bosman
of Media Tenor and my colleague Reg Rumney for their input. The views expressed and mistakes herein
remain only mine.



